کمیسیون شکایات بیش از ۲ هزار اعتراض استیناف‌خواهی ثبت کرده است

- ۲۸ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که بیش از دو هزار مورد اعتراض استیناف‌خواهی در ارتباط به فیصله‌های دفاتر ولایتی به دفتر مرکزی این کمیسیون ثبت شده است.
روند رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی به تاریخ ۷ ماه جاری در دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی آغاز شد و هفته گذشته این روند در ولایات خاتمه یافت.
mandegarمحمد رضا فیاض، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در صحبت با خبرگزاری جمهور گفته است: «تاهنوز ۲۲۰۰ مورد اعتراض استیناف‌خواهی در ارتباط به فیصله‌های دفاتر ولایتی ما در دفتر مرکزی ثبت شده است».
آقای فیاض گفت: «روند دریافت اعتراض استیناف‌خواهی تا ختم امروز{دیروز} ادامه دارد و امکان دارد که مورد اعتراض استیناف‌خواهی افزایش یابد.»
او بیان داشت، بیشترین موارد اعتراض استیناف‌خواهی در ولایات ننگرهار؛ کنر و لغمان ثبت شده است.
در نتیجۀ رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی آرای ۲۵۵۵ محل به بازشماری سوق داده شده است.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که آماده‌گی برای محلات که به بازشماری سوق داده است گرفته شده اما تاهنوز جزئیات آن از سوی کمیسیون شکایات با کمیسیون انتخابات شریک نشده است.
ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: «کمیسیون شکایات انتخاباتی تاهنوز جزئیات محلاتی که به بازشماری سوق شده است را برای ما نفرستاده است».
آقای سادات گفت: «هر وقتی جزئیات محلات با ما رسید ما یک ارزیابی از آن داریم، باز با هماهنگی نهاد‌های امنیتی روند بازشماری را آغاز می‌کنیم».
اما محمد رضا فیاض معاون سخنگوی کمیسیون شکایاتی انتخاباتی می‌گوید که کمیسیون شکایات جزئیات محلات که به بازشماری سوق داده شده را چهارشنبۀ هفته گذشته به صورت آنلاین با کمیسیون انتخابات شریک کرده است.
در عین حال، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام کرد که جنجال‌ها بر سر ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان پابرجاست و یک هزار شکایت استیناف‌خواهی از سوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به ثبت رسیده است.
خان زمان مدبر سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید: جنجال‌ها تا هنوز بر سر ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان پا برجاست و بعضی از دفاتر ولایتی کمیسیون رسیده‌گی به شکایات به این آرا مشروعیت داده و بعضی از دفاتر ابطال و بقیه به دفتر مرکزی کمیسیون رسیدگی به شکایات راجع کرده اند.
او گفت: ما بیشترین میزان شکایات را در کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت رسانیده بودیم و کمیسیون شکایات چندی قبل روند رسیدگی به شکایات را اختتام یافته اعلام کرد و روند ثبت شکایات استینافی آغاز شد.
آقای مدبر ابراز امیدواری کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی به شکایات استیناف خواهی اعضای تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی رسیده‌گی جدی نماید.
سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی اضافه کرد، یک موردی که ما بالای آن انتقاد داریم بحث روی ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان است که در بعضی ولایات ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان باطل شده در بعضی ولایات ابطال نشده در بعضی ولایات به کمیسیون مرکزی شکایات راجع شده است که این کار چندگانه‌گی در فیصله را نشان می‌دهد.
او می‌گوید: تمامی دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات ۱۰۲ هزار رای که قانون و طرزالعمل میگوید ابطال است باید باطل می کرد که در بعضی ولایات باطل و در بعضی از ولایات به این آراء مشروعیت داده شده است.
به گفتۀ آقای مدبر کمیسیون شکایات انتخاباتی تا هنوز در این زمینه « ۱۰۲ هزار رای خارج از زمان» پاسخ قناعت‌بخش به دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی ارایه نکرده است.
از سوی دیگر، یوسف رشید رییس اجراییی بنیاد فیفا در مورد انتخابات می‌گوید: دسته‌های انتخاباتی که فیصله‌ها به نظرشان قناعت‌بخش نیست می‌توانند به کمیسیون شکایات راجع سازند.
آقای رشید افزود: سطح اعتراضات در کمیسیون شکایات بالا رفته و قناعت در فیصله‌های دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات کمتر بوده است و حجم سنگین از اعتراضات بالای کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی رسیده و این روند کار وظایف کمیسیون شکایات را زیاد می‌سازد و از سویی هم مدت زمان قانونی همان ۱۵ روز وقت تعیین شده را نقض کرده است.
به باور آقای رشید دلیل بی‌اعتمادی به تصامیم دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات این است که در بعضی از شکایات مشابه تصامیم دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات متفاوت بوده یکی از موارد آن رای خارج از وقت است که بعضی از دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات به تفتیش فرستاده ولی بعضی دفاتر به کمیسیون مرکزی راجع ساخته است.
از سویی هم محمد قاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت، آرای ۵ هزار و ۳۱۶ محل رأی‌دهی در ۲۰ ولایت، بازشماری می‌شود.
الیاسی خاطرنشان کرد: «آرای ۱۶۹۹ محل در کابل، ۱۱۷ محل در کاپیسا، ۹۲ محل در پروان، ۲۵ محل در میدان وردک، ۱۷ محل در لوگر، ۱۵۸۲ محل در ننگرهار، ۶ محل در بغلان، ۶۵ محل در غزنی، ۳۸۳ محل در پکتیکا، ۱۸۶ محل در پکتیا، ۵۳ محل در خوست، ۲۴۳ محل در کنر، ۷۳ محل در تخار، ۴۶ محل در کندز، ۵۱ محل در غور، ۶۱ محل در زابل، ۱۲۱ محل در قندهار، ۲۶۵ محل در هلمند، ۶۰ محل در هرات و ۱۷۷ محل در نیمروز، به بازشماری می‌رود.»
قرار است پس از فیصله‌ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، نتیجۀ‌ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.