طالبان با امریکایی‌ها آتش‌بس کرده و حمله بر نیروهای امنیتی کاهش می‌یابد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۱ دلو ۱۳۹۸

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که این گروه روی آتش‌بس با نظامیان امریکایی در افغانستان و کاهش حملات در برابر نیروهای امنیتی – دفاعی توافق کرده‌اند.
منابع نزدیک به طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که گروه طالبان توافق کرده‌اند که بالای نظامیان امریکایی در افغانستان حمله نمی‌کنند و حملات خود را بالای نیروهای امنیتی – دفاعی افغانستان کاهش می‌دهند.
mandegarپیش از این نیز طالبان گفته‌اند که طرح کاهش خشونت‌ها در دافغانستان را در دوحه به زلمی‌ خلیل‌زاد، ارایه کرده‌اند. دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا نیز در نشست سران اقتصادی جهان در داووس سویس در دیدار با محمداشرف غنی نیز روی کاهش خشونت‌ها تأکید کرده است.
این در حالی است که که زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان اخیراً به پاکستان رفته است تا روی گفت‌وگوهای صلح – طالبان – با مقامات پاکستانی دیدار کرده است.
مسوولان وزارت خارجۀ پاکستان گفته‌اند که در دیداری که زلمی خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان داشته است. روی تسهیل روند مذاکرات صلح بحث کرده‌اند. وزیر خارجۀ پاکستان گفته است که توافق‌ صلح امریکا – طالبان زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» فراهم می‌سازد.
روزنامۀ دان‌نیوز، پاکستانی نیز در یک مقالۀ با اشاره به سخنان عمران خان نخست وزیر پاکستان، در رابطه به روند مذاکرات صلح افغانستان، گفته است که امضأی توافق‌نامۀ صلح میان امریکا – طالبان زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم می‌کند، اما این روزنامه گفته چیزی که مایه نگرانی است خروج شتاب‌زدۀ نیروهای امریکایی است که به گفتۀ روزنامه سبب آغاز جنگ داخلی خواهد شد.
زلمی‌ خلیل‌زاد، حدود یک ماه پیش یازدهمین دور مذاکرات صلح با طالبان را به شکل غیر رسمی در دوحه – قطر آغاز کرده است و طالبات ادعا کرده‌اند که روند مذاکرات صلح در قدم فرجامین قرار دارد، اما تا هنوز روی امضا این توافق‌نامه رأی‌‍زنی‌ها نهایی نشده است.
شرکای بین‌المللی افغانستان مانند ناتو که در حال حاضر فرماندهی حمایت قاطع را در افغانستان رهبری می‌کند که آموزش و مشورت دهی نیروهای نظامی کشور را به عهده دارند نیز از ایجاد یک فضایی صلح آمیز که تمام مردم افغانستان در کنار هم قرار گیرند، حمایت کرده است.
ینس ستنبُرک، منشی عمومی ناتو در دیدار با زلمی‌خلیل‌زاد، گفته است که ناتو به همکاری نظامی و دیپلوماتیک خود برای حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد و همچنان تأکید کرده است که ناتو در تلاش ایجاد فضای صلح آمیز است که تمام شهروندان افغانستان در کنار همدیگر زنده‌گی خود را پیش‌ ببرند.
دولت افغانستان تا هنوز در رابطه به روند صلح دیدگاه و احدی را ایجاد نتوانسته‌؛ ارگ – سپیدار که دو بدنۀ اصلی حکومت وحدت ملی را تشکیل می‌دهند، در ورأی پنج سال عمر خود نتوانسته‌اند، اجماع داخلی را در این مورد ایجاد کنند؛ حتا نهادهای دولتی از این نا انسجام یافته‌گی رنج می‌برند.
در حالی که طالبان ادعا می‌کنند، در روند مذاکرات صلح با امریکایی‌ها به توافق‌ رسیده‌اند و طرح کاهش خشونت‌ها را به زلمی‌ خلیل‌زاد سپرده‌اند، اما محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، روی «آتش‌بس» تأکید دارد. عبدالله عبدالله رییس اجرایی و حامدکرزی رییس جمهوری پیشین و برخی از سیاسیون دیگر آماده‌گی گفت‌وگو با طالبان را بدون پیش‌شرط اعلام کرده‌اند.
طالبان تا هنوز موضع روشن برای گفت‌وگو با دولتی به رهبری محمد اشرف روی دست ند ارند. غنی در رابطه به صلح و آغاز گفت‌وگوهای داخلی روی «آتش‌بس» تأکید دارد و تیم ارگ کاهش خشونت‌‌ها را بی‌مفهوم عنوان کرده است. اما طالبان او را مانع آغاز گفت‌وگوهای داخلی عنوان کردند.
طالبان باور دارند با رسیدن به قدرت در افغانستان حکومت «اسلامی» را به اساس قرأت خودشان ایجاد خواهند کرد. قرأت طالبان از حکومت اسلامی به اساس روایت صدر اسلام همان «خلافت» و «امارات» است. اما بیشتر از نصف مردم افغانستان طرف‌دار نظام جمهوریت هستند. بررسی‌های اخیر انستیتو صلح و جنگ امریکا نشان می‌دهد که نزدیک به نصف شهروندان افغانستان خواهان نظام جمهوریت هستند.
از سویی هم وزارت دولت در امور صلح که به تازه‌گی به فرمان رییس حکومت وحدت ملی ایجاد گردیده است، از تلاش‌ها برای ایجاد یک اجماع داخلی سخن گفته است. پس از ایجاد وزارت دولت در امور صلح، محمد اشرف غنی دستور داد که تمام موضوعات صلح باید از طریق این نهاد پیگیری شود.
سلام رحیمی، وزیر دولت در امور صلح در دیدارهای جداگانه با اقشار مختلف جامعۀ – سیاسیون، زنان، فعالان جامعۀ مدنی – گفته است که در تلاش ایجاد یک اجماع داخلی برای صلح است، اما ظاهراً به نظر می‌رسد که این تلاش‌های نتیجۀ را به دنبال نداشته است. مسلماً سیاسیون و ریاست اجرایی که نیم بدنۀ حکومت است، این کار را قبضۀ صلح توسط ارگ می‌دانند و به این نظر‌اند که اجماع بزرگ ملی در رابطه به روند صلح ایجاد گردد و رهبری آن منحصر به ارگ نباشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.