کمیسیون حقوق بشر: نزدیک به ۱۱ هزار غیرنظامی در سال ۲۰۱۹ کشته و زخمی شده‌اند

گزارشگر:محمد دین پریان - ۱۵ دلو ۱۳۹۸

کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور با نشر گزارش سالانه خود می‌گوید که در سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به یازده هزار غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.
این کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل، گزارش سالانه خود از تلفات غیرنظامیان را نشر کرد که این گزارش نشان می‌دهد تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۷ درصد کاهش یافته است.
نعیم نظری معاون این کمیسیون گفت: «تعداد ۱۰ هزار ۷۷۲ غیر نظامی در جریان سال ۲۰۱۹ در افغانستان در جریان جنگ و حملات جان باخته‌اند».
آقای نظری گفت: «این قربانیان٬ ۶ هزار و ۸۴۵ مرد٬ ۲ هزار و ۶۹۶ طفل، ۹۷۴ زن را شامل می‌شوند که در جریان حملات طالبان٬ داعش٬ نظامیان دولتی و نیروهای خارجی٬ ماین‌های کنار جاده‌ای٬ پرتاپ راکت‌ها از خاک پاکستان و از سوی افراد ناشناس کشته و زخمی شده‌اند».
او افزود: «مجموع این ارقام در مقایسه با سال قبل ۷ درصد کاهش تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد که از این میان در تلفات مردان ۱۳ درصد کاهش را نشان داده و مبین افزایش ۳ درصدی در تلفات زنان و کمتر از یک درصد افزایش در تلفات اطفال است».
بر اساس معلومات کمیسیون حقوق بشر، در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۱ هزار ۷۰۰ غیر نظامی شامل زنان و کودکان در افغانستان کشته و زخمی شده بودند.
آقای نظری، طالبان را عامل ۷۱ درصد کل تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۹ توصیف کرده، گروه داعش٬ را عامل ۵ درصد تلفات غیرنظامیان و نیروهای دولتی و نظامیان خارجی را عوامل ۱۴ درصد کل این تلفات خواند.
باوجود این وی تصریح کرد که میزان تلفات ملکی در جریان حملات مخالفین ۲۷ درصد و در حملات نیروهای دولتی و نظامیان خارجی در جریان این سال ۴۴ درصد کاهش رونما شده است.
معاون کمیسیون حقوق بشر علاوه کرد که به شمول تلفات غیر نظامیان در جریان امسال نزدیک به ۵۸ هزار غیر نظامی در جریان ۱۰ سال گذشته کشته و زخمی شده‌اند.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.