احمد ولی مسعود در نشست شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری: نتیجۀ انتخابات باید ملغا شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۱ حوت ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گویند که نتیجۀ نهایی انتخابات ششم میزان به دلیل بحران ایجاد شده، باید ملغا اعلام شود و روی یک حکومت فراگیر ملی تمرکز صورت گیرد.

نامزدان تأکید دارند که نتیجۀ انتخابات به دلیل بحرانی شدن، غیر شفاف بودن، تقلبات مهندسی شده باید ملغا گردد؛ زیرا هیچ گروهی به این نتیجۀ باور و تمکین ندارند.
IMG_9063

اعضای شورای نامزان انتخابات  ریاست جمهوری، امروز پنجشنبه، اول حوت، در یک نشست خبری با بیان این مطلب، می‌گویند که داستان انتخابات ششم میزان پایان یافته است و اکنون باید نتیجۀ این انتخابات به دلیل بحرانی شدن وضعیت در کشور ملغا اعلام گردد.

احمد ولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در نشست تحت عنوان:” افغانستان در اوج بحران انتخاباتی؛ راه‌حل چیست؟” سخن می‌گفت، اظهار داشت که داستان انتخابات “ناکام شم میزان” در اینجا پایان یافته است و با اعلام نتیجۀ انتخابات از طرف کمیسیون مستقل انتخابات “تشت رسوایی” کمیسیون و تقلب کاران از بام فرو افتاد.

آقای مسعود گفت: شورای نامزدان در طول یک سال صدا زدن، چیغ کشیدن که کمیسیون‌ها به راه غلط روان هستند، اما دولت توجه نکرد، امروز نتیجۀ برآمده از کار این نهادها را به چشم سر مشاهده می‌کنند!

به گفتۀ او، کمیسیون انتخابات در تبانی با ارگ و برخی از نهادهای دیگر  آرأی نامزدان را طوری منهدسی کردند که آنان نتوانند حرفِ به گفتن داشته باشند.” همین که حرف می‌زدند، می‌گفتند که برادر چندتا رأی داری”؟ این چیزی سازمان یافته شده بود.

او گفت که این مسالۀ قابل پرشس است و باید روشن شود که رأی های تقلبی به نفع کدام نامزد استعمال شده است و چگونه وارد محلات رأی دهی و کمیسیون گردیده است، در حالی که  این محاسبات غلط از آب درآمد و تیرشان به هدف نخورد و ۴۲ ساعت از اعلام کمیسیون انتخابات می‌گذرد، اما کسی برایشان پیام تبریکی نفرستاده است و این از نگاه عرف دیپلوماتیک سکوت معنا دار است.

آقای مسعود در ادامۀ سخنانش پیشنهاد کرد که ” نتیجۀ انتخابات باید ملغا قرار داده شود؛ زیرا این انتخابات سبب افتراق، بی‌ثباتی و …، شده است.

او همچنان،  پیشنهاد کرد که تمام محورهای سیاسی و مردمی باید روی ایجاد حکومت مشارکتی تمرکز کنند در چارچوب چنین حکومتی تمام طرف‌ها و اقوام افغانستان خود را مشاهد کنند، یک نظام همه شمول روی کار آید؛ تا هم انتخابات و روند صلح را مدیریت کند.

احمد ولی مسعود می‌گوید که در حال حاضر ما نیاز به مشروعیت مردمی داریم که می‌شود آن را در محور یک نظام مشارکتی دریافت.

آقای مسعود در گزینه دیگر پیشنهادی خود گفت: انتخابات مجدد برگزار گردد و برای شرکاری افغانستان و جامعۀ جهانی گوش زد کرد که در رابطه به افغانستان سطحی نگر نباشند؛ زیرا افغانستان به حمایت بین‌المللی نیاز دارد و باید این حمایت‎‌های به اساس منطقی صورت گیرد تا زمینه ساز صلح و ثبات در کشور گردد.

این عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید که اشتراک شان در انتخابات از سر ناگزیری و مصلحت ملی بوده است در غیر صورت شورای نامزدان به هیچ وجه وارد یک کارزار انتخاباتی قوی نشدند و شرکت در روند انتخابات صرف به احترام ” پروسۀ دیموکراتیک و مردمی”(انتخابات) بوده است، اما این روند از طرف نامزدان دولتی بدنام ساخته شد.

به باور مسعود، اکنون تشست رسوایی کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت از بام افتاده است، نتیجۀ ابتدایی و نهایی انتخابات با تمام شکایت‌های موجود اندکی تغییر نکرده است و این نشاندهندۀ سازمان یافته‌گی تقلبات انتخابات است؛ حتا تیم ثبات و همگرایی که شریک حکومت بود، از روند تقلب در انتخابات شکایت دارد چه رسد به نامزدانی که عضویت دولت را نداشتند، معلوم نیست کمیسیون‌های انتخاباتی چه خیانت بزرگ در حق آنان انجام داده‌اند.

او کمیسیون انتخابات را به خیانت بزرگ در برابر مردم متهم کرد و گفت این خیانت بزرگ به عنوان یک سیاه کاری تاریخ برای دایم باقی می‌ماند.

آقای مسعود با اشاره به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفت: اگر فیصلۀ کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی چیزی دیگر بوده و کمیسیون انتخابات و دولت به آن توجه نکرده‌اند، باید در یک نشست خبری آن را بیان کنند در غیر صورت شریک این سیاه‌کاری تاریخ هستند.

آقای مسعود گفت که تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به نزدیکی موقف مشترک خود را برای پایان بحشیدن به بحران کنونی اعلام می‌کنند؛ چنانچه  پیش از این در رابطه به تقلب موقف مشترک داشتیم، در رابطه به اعلام نتیجۀ انتخابات نیز موقف مشترک خود را اعلام می‌کنیم.

آقای مسعود همچنان باتأکید به وحدت و همدیگر پذیری گفت که تا زمانی که میان خودمان به همدلی و وحدت نرسیم، دیگران این کار را برای ما انجام نمی‌دهند و دنیا نیز ما را قبول نخواهد کرد. یک سال اخیر نشان داد که انحصارگرایی، حکومت‌های تک قومی و تک حزبی موفق نیستند و از چپ و راست در برابر انحصار ایستادند. ما دیدیم که دوستان برای ما چقدر دلسوز هستند و دشمنان چقدر حیله ساز.

او گفت که سال ۱۳۹۸ سال، ناامید، افتراق، تعصب، انحصار و غیر در تاریخ افغانستان بود.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات روز سه شنبه نتیجۀ نهایی انتخابات را بدون اندکی تغییر از نتیجۀ ابتدایی اعلام کرد که به اساس آن محمد اشرف غنی با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد کل آرا از طرف کمیسیون انتخابات به عنوان رییس جهمور اعلام گردید، اندکی بعد تیم‌های ثبات و همگرایی، به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، امنیت و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل و شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این نتیجه را نپذیرفتند و کمیسیون‌های انتخاباتی را به خیانت متهم کردند.

نیروهای امنیتی تجربه نظامیان خلق و پرچم را تکرار نکنند

IMG_9041 محمد شهاب حکیمی، عضو دیگر شورای نامزدان در این نشست گفت که قبول کردن اعلام نتیجۀ انتخابات از طرف کمیسیون انتخابات و برنده‌شدن محمد اشرف غنی، سبب تداوم نظام‌های غیر مشروع در کشور خواهد شد.

او گفت که نتیجۀ انتخابات به نفع کسی اعلام شده است که پر از تقلب بوده و اکنون هیچ مشروعیت نزد مردم و حتا شرکای بین‌المللی افغانستان ندارد و از تاریخ اعلام نتیجۀ تا اکنون هیچ نهادهای و بیرونی و داخلی پیام تبریکی به آنان نفرستاده و این تیم هنوز انتظار پیام تبریکی را می‌کشد.

آقای حکیمی با اشاره به اظهارات سخنگویان دستۀ انتخاباتی دولت ساز، می‌گوید که در پنج سال گذشته حکومتی که محمد اشرف غنی در رأس آن قرار داشت، سبب کشتار بیش از ده‍ا هزار سربازان و افراد ملکی شده است، فساد اخلاقی و مالی به اوج رسیده است و مردم از فقر هلاک شده‌اند.

به گفتۀ او، تدام این کار برای پنج سال دیگر برای ما و مردم افغانستان قابل پذیرش نیست. پنج سال یک حکومت تحمیلی و تقلبی را قبول کرده نمی‌توانیم.

آقای حکیمی، همچنان از سایر تیم‌ها انتخاباتی خواست تا در کنار شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایستاده و موقف مشترکی را اتخاذ کنند تا به خود خواهی‌ها و تقلب‌های سازمان یافته و اعلام نتیجۀ انتخابات پر از تقلب که بحران ساز شده را مهار سازند.

آقای حکیمی در قسمت از سخنان خود از نیروهای امنیتی خواست تا تجربۀ “نیروهای نظامی حزب دیموکراتیک خلق” را تکرار نکنند و به‌خاطر دفاع از چند نفر “خاین”در برابر مردم قرار نگیرند؛ زیرا به گفتۀ او، هر حکومت نامشروعی که از نیروهای امنیتی – دفاعی در برابر مردم استفاده کرده با سقوط آن حکومت نیروهای امنیتی نیز مورد هجوم مردم قرار گرفته و نابوده شده‌اند، این موضوع در تاریخ کشور روشن و یک تجربه تلخ نیز است.

 

این عضو شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، همچنان، از جامعۀ بین‌المللی و شرکاری جهانی افغانستان خواست تا تجربۀ “اتحاد جماهیر شوروی” را در افغانستان تکرار نکنند و در کنار مردم افغانستان ایستاده شوند.

آقای حکیمی همچنان گفت: افغانستان یک کشور کثیر القومی است، هیچ گروهی به تنهایی موفق به اداره کردن این نظام نیست و باید یک نظام اشتراکی همه شمول تشکیل شود.

در صورت ادامۀ لجاجت عبدالله و غنی شورای نامزدان دست به کار می‌شود

IMG_9045همچنان محمد حکیم تورسن، عضو دیگر شورای نامزدان در این نشست با انتقاد از کمیسیون‌های انتخاباتی گفت: نتیجۀّ انتخابات را شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نمی‌پذیرند و افزود: در صورتی که غنی و عبدالله از “لجاجت” دست نبردارند، شورای نامزدان در مشورت با مردم، حکومت مردمی را تشکیل خواهد کرد.

آقای تورسن، گفت که تیم‌ دولت ساز با هزار و یک ترفند و حیله و نیرنگ و مصرف چندین میلیون دالر نتوانست رأی مردم را به دست آورد. او گفت که این نشان بی‌اعتمادی مردم به حکومت شماست.

آقای تورسن همچنان گفت که فساد در حکومت غنی به اوج خود رسیده است این  فرد دیگر برای مردم قابل پذیرش نیست.

تورسن می‌گوید که زمان انتظار پایان یافته است و شورای نامزدان به هیچ وجه اجازه نخواهند داد تا یک حکومت تقلبی بالای گرده‌های مردم برای پنج سال دیگر لگد کند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.