داماد ترامپ نامزد دریافت جایزۀ صلح نوبل شد

- ۱۴ دلو ۱۳۹۹

جرد کوشنر مشاور ارشد پیشین کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ به همراه معاونش، آوی برکوویتز، برای نقش‌شان در عادی‌سازی روابط اسرائیل با چند کشور عربی نامزد دریافت جایزۀ صلح نوبل شدند.

امارات، سودان و بحرین سه کشوری هستند که در اواخر سال گذشتۀ میلادی با میان‌جگیری واشنگتن با اسرائیل در مورد عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند. این توافق با عنوان «پیمان آبراهام» نیز شناخته می‌شود.

آقای کوشنر و معاونش نقشی کلیدی در این مذاکرات بازی کردند با این حال گمان می‌رود این نامزدی انتقاد برانگیز شود. آقای کوشنر در بیانیه‌ای گفته افتخار می‌کند که نامزد این جایزه شده است.

آلن درشوویتز وکیل امریکایی و استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه هاروارد، آقای کوشنر را به‌عنوان نامزد جایزۀ صلح نوبل پیشنهاد کرده است. آقای درشوویتز کسی است که در هر دو استیضاح دونالد ترامپ از وی دفاع کرده بود.

کشورهای عربی از ده‌ها سال پیش رابطه با اسرائیل را تحریم کرده‌ می‌گفتند تنها زمانی با اسرائیل روابط را آغاز می‌کنند که اختلافاتش با فلسطینی‌ها حل شده باشد. انتظار می‌رود دولت جو بایدن تمام معاملات امنیت ملی دوران دونالد ترامپ از جمله فروش اسلحه به امارات و عربستان را بررسی کند.

جرد کوشنر در عرصه ساخت و ساز مسکن و مستغلات، وام‌دار کسب و کاری است که پدرش شروع کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ، ایوانکا ترامپ و همسرش جارد کوشنر به‌عنوان مشاوران عالی رئیس‌جمهور منصوب شدند و بدون دریافت حقوق در کاخ‌ سفید کار کردند.

جرد کوشنر در دوران ترامپ هدایت تلاش‌های کاخ‌سفید را برای مداخله در بحران خاورمیانه بر عهده داشت. گفته می‌شود آقای کوشنر با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان روابط بسیار دوستانه‌ای دارند. او درعین‌حال روابط نزدیکی با اسرائیل داشته‌است.

دونالد ترامپ که انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس را به جامعه یهودیان در آمریکا وعده داده بود، از همان روزهای نخست ورود به کاخ‌سفید آقای کوشنر را مأمور پی‌گیری مسایل مربوط به صلح خاورمیانه کرد.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.