غزال حارس رییس ادارۀ عالی بازس: پس از حیف‌و‌میل ۳۳۰ میلیون افغانی، ۲۲۳ تن به دادستانی کل معرفی شدند

- ۲۰ دلو ۱۳۹۹

افرادی به سطح وزرا، والیان و فرماندهان پولیس به دادستانی کل معرفی شدند

 

نعیم حقمل رییس ادارۀ عالی تفتیش:

 ۶۹۸ میلیون افغانی به دولت خساره وارد شده است

در پی حیف و میل ۳۳۰ میلیون افغانی از بودجۀ مبارزه با کرونا در کشور، ادارۀ عالی بازرس افغانستان، ۲۲۳ مقام و کارمند را به‌دلیل فساد مالی به دادستانی کل معرفی کرده است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ۲۲۳ مقام به سطح والی‌ها تا کارمندان بخش اداری، مالی و تدارکاتی از ولایات و ۹ نفر از مرکز به ظن فساد به دادستانی کل معرفی شدند.

به گفتۀ خانم غزال حارس رییس ادارۀ عالی بازرس، این نهاد بعد از بررسی چگونگی مصرف‌شدن  ۹۰۷ میلیون افغانی بودجۀ مبارزه با کرونا، دریافتند که خریداری‌های انجام‌شده ۳۳۰ میلیون بالاتر از نرخ بازار صورت گرفته که ۳۰ تا چهل درصد قیمت بیشتر را نشان می‌دهد.

خانم حارس می‌گوید که بررسی آنها در ۲۴ ولایت نشان می‌دهد که ۴۷ میلیون افغانی نیز خریداری‌های غیر مرتبط و بدون تایید کمیتۀ نظارتی صورت گرفته است.

به گفته او، در اکثریت خریداری‌ها و عقد قراردادها ضعف مدیریت و غفلت مقام‌ها دیده شده که در نتیجه سبب حیف و میل بودجه و فساد شده است. رییس اداره عالی تفتیش می‌گوید که در توزیع بسته‌های کمکی نیز مشکلات زیادی دیده شده است.

بررسی این نهاد در سه ولایت و گفت‌وگو با هفتصد نفر که باید کمک را دریافت می‌کردند، نشان داده که تنها ۳۲ درصد از این افراد کمک را دریافت کرده، ۴۳ درصد هیچ کمکی به‌دست نیاورده و ۲۳ درصد شماره‌ها ناقص و اشتباه بوده و نام افراد خیالی نیز در فهرست‌ها وجود داشته است.

خانم حارس می‌گوید که ضعف مدیریتی سبب شد تا خدمات بهداشتی در موج اول کرونا آهسته و کم باشد و اعتماد مردم به این بخش کاهش یابد.

به گفته او، بررسی‌های انها نشان داده که قراردادها از سوی وزارت صحت، غیرمسلکی عقد شده، استخدام‌های غیرضروری صورت گرفته، خریداری‌های بی مورد شده و بخشی از اقدامات در روند تدارکات خلاف قانون انجام شده است.

این اداره در سرطان سال جاری به هدف بررسی قضایای فساد به‌خصوص شکایات و اتهامات مطرح شده در بخش مصارف بودجۀ مبارزه با کرونا ایجاد شد.

در همین حال، محمد نعیم حقمل، رئیس اداره عالی تفتیش نیز از  ۲۶ مورد سوء استفاده از صلاحیت وظیفه‌ای، اختلاس، تزویر و غصب زمین خبر می‌دهد. به گفتۀ او، در این قضایا افرادی به سطح وزرا، فرماندهان پولیس، روئسای ادارات محلی و سایر سطوح شامل هستند که به دادستانی کل معرفی شدند.

مسوولان اداره عالی تفتیش می‌گویند در این قضایا دست‌کم ۶۹۸ میلیون افغانی به دولت خساره وارد شده است.

آقای حقمل هم‌چنین گفت که این نهاد در یک سال گذشته بیش از چهارصد بازرسی را انجام دادند که در نتیجه آن ۲ میلیارد افغانی را قابل تحصیل و بیش از ۱۰.۷۸ میلیارد افغانی را قابل تصفیه تثبیت کرده که باید به خزانۀ دولت بازگردانده شود.

وی می‌افزاید: تاکنون از این پول ۴۲۰ میلیون افغانی تحصیل شده و ۱.۲۷ میلیارد افغانی هم تصفیه و وارد خزانه دولت شده است.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.