احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





بن‌بست مذاکرات صلح؛ سرگردانی دولت و سیاحت طالبان

- ۲۵ دلو ۱۳۹۹

سروردانش: گفتگوهای صلح در حالت بن‌بست قرار گرفته و طالبان مصروف سفرهای سیاسی هستند

فرهاد فرامرز

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری که امروز جمعه «۲۴» دلو در برنامۀ یادبود از یک ساله‌گی در گذشت محمد باقر محقق سخن می‌گفت، به بن‌بست پیش آمده در گفتگوهای صلح اشاره کرده گفت:

در حال حاضر گفتگوهای صلح در حالت نسبی بن‌بست قرار گرفته، طالبان مصروف سفرهای سیاسی هستند و هم‌چنان پیش‌شرط‌های جدیدی را برای آغاز گفتگو مطرح کرده اند که به هیچ‌صورت به‌نفع پروسۀ صلح نیست.

او هم چنان در مورد شکل‌گیری حکومت موقت گفت که طرح حکومت موقت، به معنای بازگشت به گذشته و به معنای فروپاشی نظام است.

به گفتۀ او،  تجربۀ سیاسی در کشور خودما و کشورهای دیگر نشان داده است که طرح موقت مفید نیست.

آقای دانش تاکید کرد: ما به هیئت گفتگو کنندۀ دولت اسلامی افغانستان تاکید کردیم که برای ادامۀ گفتگوها، هرلحظه آماده باشند.

در همین حال محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، همه طرف‌های درگیر را برای آوردن صلح در کشور فراخواند و گفت: همه باید از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم، و کشور را از بحران چند دهه جنگ و بدبختی نجات بدهیم، به هیچ وجه طبل جنگ کوبیدن، به نفع مردم افغانستان نیست.

او افزود: خواهش از مسوولان حکومتی همه طرف‌های جنگ این است که همه با هم در جهت آوردن یک صلح عزت‌مندانه تلاش کنیم، در غیر آن در برابر تاریخ پاسخ‌گو خواهیم بود.

پیش از این عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز از به بن‌بست رسیدن گفتگوهای صلح خبرداده گفته بود: از طالبان می‌خواهیم دوباره به مذاکرات بر گردند تا گفتگوهای صلح به نتیجه برسد. آقای عبدالله، هم‌چنان شکل‌گیری حکومت موقت را غیر مفید خوانده بود.

آقای عبدالله به تاریخ ۲۳ دلو در برنامۀ افتتاح یکی از  کمیسیون‌های شورای عالی مصالحه گفته‌بودکه گروه طالبان با پیشکش کردن پیش‌شرط‌هایی برای ادامه‌ مذاکرات صلح، موقف سرسختانه‌ای را اتخاذ کرده اند که این کار به پیش‌رفت مذاکرات صلح کمک نمی‌کند.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که نزدیک به چهل روز که هیئت گفتگوکننده دولت، برای از سر گیری دور دوم گفتگوهای صلح وارد دوحه شده است، اما طالبان به میز گفتگوها حاضر نمی‌شوند و مصروف سفرهای سیاسی شان به کشورهای منطقه هستند.

طالبان نخستین سفر منطقه‌ای شان را از کشور پاکستان شروع کردند که پس از ختم دور اول گفتگوهای صلح شروع شد. دومین سفرشان به تاریخ ۷ دلو به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به این کشور رفتند. در عین حال، یک هیئت دیگر طالبان به روسیه رفتند و آخرین سفر شان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به ترکمنستان بود.

این در حالیست که پس از اظهارات امریکایی‌ها مبنی بر بازنگری توافق‌نامۀ دوحه، طرف‌های گفتگوکنندۀ صلح، مردم افغانستان و کشورهای منطقه؛ همه انتظار موقف روشن دولت بایدن را در قابل گفتگوهای صلح می‌کشند و تا اکنون موقف رسمی این کشور مشخص نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.