اعتصاب در کابل برضد هزاره‌کشی در پاکستان

- ۰۲ حوت ۱۳۹۱

شماری از فعالان جامعۀ مدنی، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان در شهر کابل در واکنش به کشتار هزاره‌های کویته، اعتصاب غذایی کردند. این اعتصاب از صبح روز سه شنبه، اول حوت، در روبه‌روی دفتر سازمان ملل متحد آغاز شد.
روز شنبه این هفته در یک بمب‌گذاری در شهر کویته پاکستان، ۸۱ تن از شیعیان هزاره کشته شدند و بیش از ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند. این دومین حملۀ مرگبار بر این مردم در سه ماه اول سال جاری میلادی است.
شمار معترضان به حدود ۱۰۰ تن می‌رسد و حدود نیمی از آن‌ها زنانی و دخترانی هستند که در عرصه‌های حقوق بشر و جامعۀ مدنی فعالیت دارند.
زهرا سپهر، یکی از اعتصاب‌‎کننده‌گان گفت: «حالا ما می‌خواهیم که جامعه جهانی و به خصوص دولت پاکستان، جلو این کشتارها و ترورها را بگیرد و به اعتراض‌‎های ما رسیده‌گی کند».
اعتصاب کننده‌گان از حکومت پاکستان انتقاد کردند که با وجود حمله‌های مکرر علیه مردم شهر کویته، هیچ اقدامی نمی‌کند و تاهنوز هیچ فردی در ارتباط به این حمله‌ها بازداشت یا محاکمه نشده است. اعتصاب کننده‌گان کشتارهای شهر کویته را «نسل‌کشی هزاره‌ها» عنوان کردند.
مسوولیت حمله‌های فرقه‌یی در شهر کویته پاکستان را گروه افراطی لشکر جنگوی به عهده گرفته است. اعتصاب کننده‌گان گفتند تا زمانی‌که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی اقدامات عملی را علیه این گروه تروریستی انجام ندهد، اعتصاب شان را پایان نخواهند داد.

کاظم وحیدی، از برگزار کننده‌گان این اعتصاب غذایی به خبرنگاران گفت این اقدام بشردوستانه به منظور قطع حملات تروریستی بر مردم بی‌دفاع صورت می‌گیرد: «چون کشتار غیرنظامیان بار دیگر تکرار شد، ما حالا دست به اعتصاب غذا می‌زنیم».
خواست اعتصاب کننده‌گان
خواست‌های اعتصاب‌کننده‌گان این است که لشکر جنگوی باید از سوی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شود. آن‌ها گفتند که لشکر جنگوی از آغاز فعالیت خود هیچ برنامه سیاسی نداشته و کار این گروه «ترور و تخریب» بوده است.
اعتصاب کننده‌گان گفتند که پاکستان سالانه میلیاردها دالر را برای مبارزه با تروریسم دریافت می‌کند، اما در عمل این کشور کاری علیه تروریستان انجام نداده است. آن‌ها از جامعه جهانی خواستند تا فشار بیشتری را برای سرکوب گروه‌های تروریستی بر پاکستان وارد کنند.
سازماندهنده‌گان این اعتصاب گفتند که در هماهنگی و همنوایی با اعتصاب ۲۰۰ هزار نفری در کویته پاکستان، و اعتصاب‌های دیگری که در آسترالیا و برخی کشورهای اروپایی به راه انداخته شده، آغاز کرده اند.
ابتدا حدود ۲۰ تن از فعالان مدنی در ولایت بامیان دست به اعتصاب غذایی زدند. اعتصاب کننده‌گان خیمه‌یی را در برابر دفتر محلی سازمان ملل برپا کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.