در نشست ” اعمار صلح پایدار در افغانستان” مطرح شد: در گفت‌وگوهای صلح «مقاومت» نماینده ندارد

- ۲۸ حوت ۱۳۹۹

در برنامه‌یی که امروز(۲٨حوت) از سوی بنیاد شهید مسعود و جریان وفاق ملی در کابل برگزار شده بود، احمد ولی مسعود با حمایت از شکل گیری دولت انتقالی در افغانستان، اعلان کرد که بنیاد شهید مسعود حاضر است تا به عنوان میانجی در روند صلح کار کند و این بنیاد تلاش هایی را به این هدف راه انداخته است.

او در عین حال گفت که طرف مقاومت ملی مردم افغانستان اکنون در روند صلح نماینده ندارد و ما در تلاش هستیم که نماینده‌گی از مقاومت در روند صلح ایجاد شود.

آقای مسعود یا توجه به حضور برخی چهره‌هایی که در گذشته در مقاومت بودند و اکنون درروند صلح کار می‌کنند گفت که برخی‌ها در زیر لوای جمهوریت جمع شده‌اند و طرف دیگر هم طالبان اند. اما طرف مقاومت ملی که در برابر طالبان جنگیده است، نماینده ندارد و این کمبود مهم احساس می شود.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که هیات حکومت در نشست مسکو، امروز به سه بخش تقسیم شده است. داکتر عبدالله به نماینده گی از شورای عالی مصالحه، معصوم استانکزی از طرف جمهوریت و باقی اعضای شرکت کنده شخصیت های سیاسی مستقفل هستند

در نشست رویکا در مسکو که به نارضایتی هایی به همراه است، این سه طرف و طالبان قرار است با اشتراک نماینده‌گان چهار کشور باهم دیدار کنند.

آقای مسعود با اشاره به این چنین مشکلات در روند صلح افغانستان گفت که می‌خواهد به ولایت های کشور برود و در روند صلح به مردم اطلاع رسانی کند و جایگاه مقاومت را در روند صلح احیا سازد.

مسعود با انتقاد از کارکردهای گذشته در در روند صلح، گفت که نوزده سال است که از صلح صحبت می‌شودِ اما تا حالا هیچ اجماعی که بتواند یک برنامه مدون برای صلح پایدار درست کند، وجود نداشته است.

مسعود در این نشست تاکید کرد که جریان صلح کنونی، فراگیر نیست و در آن مردم افغانستان به ویژه جریان مقاومت، سهیم نیستند.

او گفت که طرف اصلی طالبان، مقاومت‌گران هستند که در حاشیه قرار دارند.

رییس بنیاد شهید مسعود می‌گوید که اگر امریکا گفتگوهای صلح را به نتیجه برساند، باید دوره انتقالی را کسانی پیش ببرند که جایگاه مردمی دارند و هم شخصیت‌های مستقل هستند و با حضور ایشان اجماع ملی شکل میگیرد.

آقای مسعود هم‌چنان در این برنامه به غیر متمرکزسازی نظام تاکید کرد.

او گفت که معمای قدرت باید حل گردد و قدرت باید غیر متمرکز شود، سیستم باید به اساس بافت اجتماعی مردم افغانستان عیار شود.

احمد ولی مسعود گفت که نبیاد شهید مسعود حاضر است که نقش تسهیل کننده را در صلح داشته باشد تا دیدگاه های مردم را به طرف های گفتگو کننده صح، شریک کنیم.

سید حسین عالمی بلخی وزیر پیشین مهاجران و برگشت کننده‌گان در این نشست، آماده سازی ذهنیت برای صلح را مهم تر دانست و گفت ” تنها با دست برداشتن از جنگ، صلح تامین نمی‌شود، الی این که ذهنیت سازی صورت بگیرد و دیدگاهی مشترک به وجود بیاید.

او اضافه کرد که ما باید ذهنیت‌های صلح‌پذیر و صلح آمیز را تربیت کنیم.

او گفت که ما زمانی می‌توانیم به صلح برسیم که با ذهنیتی صلح‌پذیر و اجماع ملی برای صلح و با نگاه علمی و عاطفی برای صلح کار کنیم. او گفت: نگاه سیاسی و استفاده‌جویانه به پروسه صلح، دست یافتن به آن را ناکام کرده است.

آقای بلخی اظهار داشت که نباید در پروسه صلح، اراده و رای مردم ربوده شود و نباید دیدگاه مردم نادیده گرفته شود.

او گفت که سیاسیون نباید دیدگاه های خود شان را دیدگاه مردم معرفی کنند.

او تاکید کرد که اگر در پروسه صلح اقوام افغانستان نادیده گرفته شود، اگر جریان های فعال مدنی اجتماعی نادیده گرفته شود، نه تنها این که به صلح نخواهیم رسید بلکه زمینه جنگ‌ مساعد تر خواهد شد.

وحیدالله سباوون، دیگر سخنران این محفل، اجماع ملی را در پروسه صلح ارزنده خواند و گفت که صلح حکم خداست و خواست مردم است، بنا بر این، لازم است که همه طرف ها منافع ملی را مد نظرداشته و در راستای آوردن صلح، تلاش ورزند.

گل رحمان قاضی، رییس پیشین کمیسیون نظارت تطبیق قانون اساسیُ در صحبتی در این نشست گفت: صلح ضرورت حیاتی است و مردم صلح میخواهند و به صلح احتیاج دارند، اما مهم این است که چگونه آن را بدست بیاوریم.

او هم چنان بر استفاده درست از فرصت پیش آمده، تاکید کرد و گفت “این آخرین شانسی است که مردم افغانستان دارند و باید مسوولان امور طوری برخورد کنند که این فرصت نباید ضایع شود.

مریم نایبی رییس سازمان امید زنان و سخنگوی پار المپیک در این نشست بر اهمیت نقش زنان حفظ حقوق آنان در روند صلح تاکید و گفت که باید به این مهم در عرصه گفت وگو های صلح توجه شود.

.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.