افزایش قیمت مواد اولیه در ماه مبارک رمضان

گزارشگر:فرید عمری - ۲۶ حمل ۱۴۰۰

شهروندان کشور، از بهر بلند رفتن نرخ مواد خوراکه در ماه مبارک رمضان ابراز نگرانی می‌کنند.

همه ساله با آمدن ماه مبارک رمضان نرخ‌ مواد ارتزاقی افزایش پیدا می‌کند؛ اما امسال به گونه‌یی بی پیشینه در قیمت مواد ارتزاقی تفاوت آمده است.

عصمت الله، باشنده شهرکابل به روزنامه ماندگار در این مورد می‌گوید که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نرخ‌ مواد اولیه خیلی بلند رفته است او می‌افزاید که درگذشته یک بشکه روغن مایع ده لیتر را به قیمت ۷۵۰ افغانی خریدار می‌کرد؛ اما با آمدن ماه مبارک رمضان نرخ یک بشکه روغن ده لیتر ۱۰۶۰ افغانی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، شماری از کابران شبکه های اجتماعی نیز از افزایش نرخ مواد اراتزاقی شکایت دارند.

محمد نسیم، یکی از کابران شبکه فیس‌بوک، در صفحه خود نگاشته است که تاجران و دوکانداران کشور از مناسبت‌های مردم سوء استفاده می‌کنند، ماه رمضان که ماه رحمت می‌باشد، اگر نرخ‌ها را کاهش نمی‌دهند حداقل افزایش هم ندهند.

از سوی هم پرتونادری، شاعر و نویسنده معروف کشور، در صفحه رسمی فیس‌بوک‌اش نگاشته است، که روز قبل از ماه مبارک رمضان، یک قطی سگرت را نسبت به روز‌های دیگر پنج افغانی قیمت خریدم و از دلیل آنرا پرسیدم، گفتند خبرنداری که همه مواد خوراکی قیمت شده و فردا رمضان ‌است.

آقای نادری، در ادامه نگاشته است که با خود گفتم؛ ای تن غافل، یک عمر سگرت دود کردی و نفهمیدی که سگرت هم از شمار موادخوراکی بوده است.

در عین حال، حاجی صفی الله، یک تن از فروشنده‌گان عمده مواد ارتزاقی می‌گوید، با آمدن رمضان عمده فروشان نرخ‌ها را افزایش نمی‌دهند؛ بلکه دوکانداران پرچون فروش، از این روز‌ها سوءاستفاده می‌کنند و جنس را بالای مشتریان به قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

توکل احمدیار رئیس عمومی اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، در گفت‌گو با روزنامه ماندگار می‌گوید، دلیل افزایش مواد ارتزاقی درماه مبارک رمضان بالا رفتن تقاضا است.

اوهم‌چنان می‌افزاید در ماه مبارک رمضان تاجران و سرمایه داران کشور بخاطر اهدای زکات و کمک برای فقرا بیش‌تر مواد ارتزاقی را خریداری می‌کنند و به همین دلیل نرخ مواد ارتزاقی در ماه رمضان همه ساله بلند می‌رود.

آقای احمدیار اضافه می‌کند که هیچ گونه بندش و مشکلاتی در روند آمدن جنس به افغانستان وجود ندارد.

گفتنی ‌است که تنها با با فرا رسیدن مناسبت‌های مذهبی، در کشور از قبیل ایام عید، ماه مبارک رمضان، نوروز وغیره نرخ مواد اولیه در کشور افزایش پیدا می‌کند

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.