اتحادیۀ ژورنالیستان به نقل از نجفی: هچ‌گونه ادعایی علیه پرتو نادری ندارم

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

در نامۀ شماره ۴۶۹۷ مورخ ۵ حوت ۱۳۹۱ که از سوی «کمیسیون رسیده‌‎گی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌یی»صادر شده ، صراحت یافته که «…آقای نجفی در بارۀ قضیۀ مطرح بحث، توضیحات لازم ارایه و در لابه‌لای صحبت‌ها اظهار نموده که من هیچ‌گونه ادعایی علیه پرتو نادری ندارم.»
در بخش دیگری از همین نامه که به امضای سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ، عنوانی دادستانی کل کشورصادر شده، آمده است: «…چون مدعی و متضرر شکایتی ندارند، موضوع از حیث حق‌العبدی خاتمه یافته و قابل دوران نمی‌باشد.»
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در حالی که رفع اتهام از آقای پرتو نادری را استقبال می‌کند، در مورد متن این نامه و همچنان عملکرد کمیسیون»کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلف‌های رسانه‌یی» تذکر چند نکته را لازمی می‌داند.
– نخست این که»کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخلف‌های رسانه یی» یک کمیسیون غیرقانونی است که وزیر اطلاعات و فرهنگ به دلایل سلیقه‌یی به ابقای آن پرداخته و از آن به حیث ابزار فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران استفاده می‌کند.
بر مبنای قانون رسانه‌های همه‌گانی کشور»کمیسیون رسانه‌های همه‌گانی» باید ایجاد شود که بخشی از وظایف آن رسیده به تخطی‌ها و شکایت‌های رسانه‌یی نیز است.
– مسالۀ دوم این است که این کمیسیون غیر قانونی(کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخطی های رسانه‌یی) چرا در مرحلۀ نخست؛ یعنی زمانی که از آقای پرتو نادری شکایت شده بود، این قضیه را به دادستانی راجع کرد؟
یکی از پاسخ‌های احتمالی، این می‌تواند باشد که چون حالا آقای نجفی از ادعای خود علیه پرتو نادری گذشته، کمیسیون این قضیه را خاتمه یافته می‌داند.
از نظر اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، اگر هر قضیه‌یی از آغاز به شکل اصولی و مطابق قانون بررسی شود، هیچ گاهی این همه جنجال و سرو صدا راه نمی‌افتد. اگر همین کمیسیون غیر قانونی که در راس آن وزیر اطلاعات و فرهنگ حضور دارد، در آغاز این قضیه، مطابق مکلفیت‌هایش، از هر دو طرف قضیه دعوت کرده و زمینه تفاهم را میان آنان مساعد می‌ساخت، حالا و پس از نزدیک به یک سال، مجبور نبوده که روی تصمیم اولی خود خط بطلان بکشد.
– یک موضوع دیگر هم این است که اشارۀ نامه‌یی که در بالا از آن ذکر شد به این نکته که»موضوع از حیث حق العبدی خاتمه یافته» می‌رساند که هنوز دوسیه‌یی که به آقای نادری ساخته شده است، می‌تواند از حیث حق‌اللهی در جریان باشد. قبل از این نیز نزدیکان اقای نجفی، این نکته را تاکید کرده بودند که در صورت صرفنظر کردن آقای نجفی از ادعایش علیه پرتو نادری، تنها مسالۀ حق العبدی این قضیه حل می‌شود.
به این ترتیب هنوز این نگرانی وجود دارد که بر اساس فیصلۀ قبلی کمیسیون رسیده‌گی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌یی که بر اساس آن، نوشتۀ پرتو نادری، تخطی رسانه‌یی خوانده شده بود، دادستانی به تعقیب عدلی آقای نادری بپردازد. این در حالی‌ست که حکم جلب آقای پرتو نادری که تقریباً یک ماه قبل از سوی دادستانی، صادر شده بود، هنوز رسماً از سوی این نهاد ملغی نشده است.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان یکبار دیگر تاکید می‌کند که حکم جلب پرتو نادری، باید به سرعت لغو شود.
ما همچنان به این باور استیم، تا زمانی که کمیسیون رسانه‌های همه گانی، بر مبنای قانون رسانه‌های همه‌گانی و در تفاهم با جامعۀ خبرنگاری کشور ایجاد نشود، کمیسیون غیر قانونی رسیده‌گی به شکایات و تخطی های رسانه‌یی باز هم ممکن است، مورد سؤ استفاده قرار گرفته یا هم به دلیل نا آشنایی اعضای آن با مسایل رسانه‌یی، بار دیگر اشتباهات بزرگی مانند اشتباهی که در مورد قضیۀ پرتو نادری صورت گرفته، از آن سر بزند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در همکاری با نهادهای دیگر مدافع آزادی بیان و حامی رسانه‌ها، به زودی تلاش‌هایی را برای ایجاد کمیسیون رسانه‌های همه‌گانی و لغو کمیسیون غیر قانونی رسیده‌گی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌یی به راه خواهد انداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.