خوش‌زبانی را تمرین کنید

- ۰۷ حوت ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی

۶ـ به گلایه کردن‌ها و نالیدن‌های خود پایان دهید.
پیش از ناله کردن و شکوه کردن، یک حقیقت بسیار مهم را به خودتان یاد آوری کنید، هیچ‌کس مایل به شنیدن ناله و شکایت نیست! چرا باید باشد؟ شکایت کردن در مورد اموری که شما و دیگران کنترلی بر آن‌ها ندارید، کاری عبث است؛ بنابراین از آن پرهیز کنید. برای سایر شکایات نیز سعی کنید یک راه‌حل منطقی و معقول ارایه دهید. یقین داشته باشید دیگران این شیوه برخورد متین، خردمندانه و توام با خویشتن‌داریِ شما را خواهند ستود.
۷ـ از واژه‌های جای‌گزین استفاده کنید.
در زبان فارسی واژه‌های گوناگون و متنوعی برای بیان احساسات و افکار وجود دارد. اما افرادی که به بدزبانی و دشنام‌گویی عادت کرده‌اند، مکرراً از چند واژه معدود تکراری، رکیک و زننده استفاده می‌کنند. برای واژه‌های رکیک یک معادل مودبانه بیابید. چند واژه قدرتمند و یا با مزه یافته و آن‌ها را به‌کار برید. شاید ابتدا این واژه‌ها شما را راضی نسازند، اما به مرور زمان چرا.
۸ـ نقطه نظراتِ خود را مودبانه بیان کنید.
واکنش‌ها و پاسخ‌های خود را تحت کنترل خویش درآورید. چنان‌چه فردی از شما انتقاد کرد که کاری را نادرست انجام می‌دهید، به وی نگویید: «به شما مربوط نیست». این یک پاسخ تدافعی، خصومت‌آمیز و کودکانه است. بهتر است این‌گونه پاسخ دهید که «این یک روش جدید است و خیلی هم سریع‌تر انجام می‌شود». با توجیه کردن، پاسخ‌هایی پخته‌تر و متقاعدکننده‌تر بدهید.
۹ـ پیش از سخن گفتن فکر کنید.
از دهان خارج ساختن دشنام و واژه‌های تهی از نزاکت و ادب، مهارت در سخن‌وری و بی‌سلیقه‌گی آسان است. پیش از این‌که سخن بگویید، از پیامدها و اثرات احتمالیِ آن مطمین شوید. چنان‌چه پس از این‌که حرفی زدید، متوجه شدید که گفتارتان توهین‌آمیز و گستاخانه بوده، به عقب باز گشته و موشکافانه نوع تعبیر و جمله‌بندی خود را بررسی کنید. به تدریج با اصلاح اشتباهات گذشته، خوش‌زبانی را تمرین کنید.
۱۰ـ ترک عادت دشوار است.
ترک بدزبانی هم‌چون سایر اعتیادها هم‌چون ترک سیگار نیاز به تمرین، پشتکار، حمایت دیگران و اراده راسخ دارد. نه تنها واژه‌های قبیح را باید ترک کنید، بلکه احساسات و هیجاناتی که شما را به دشنام‌گویی وا می‌دارند را نیز می‌بایست تحت کنترل درآورید. با زبان پالوده صحبت کنید و افکار مثبت را جای‌گزین افکار منفی کنید. ببینید در کدام شرایط بیشتر دشنام می‌دهید و شیوه رفتار و برخوردِ خود را نسبت به آن موقعیت تغییر دهید.
۱۱ـ با افراد بدزبان معاشرت نکنید.
دوستان بدزبانِ خود را کنار بگذارید تا مجبور نباشید به منظور ارتباط برقرار کردن با آن‌ها شما هم بدزبان شوید. با افراد بدزبان نیز مشاجره نکنید؛ چرا که این‌گونه افراد با فحاشی بر شما پیروز خواهند شد، آن‌ها چیزی از استدلال سرشان نمی‌شود و تنها در دشنام دادن مهارت دارند.
برای ارتباط برقرار کردن و ایجاد صمیمت، دشنام دادن گزینه مناسبی نیست.
بدزبان بودن اغلبِ افراد جامعه، دلیل نمی‌شود که شما هم مانندِ آن‌ها بدزبان باشید.
با خوش‌زبانی به وقار و شخصیتِ خود بیافزایید.
تا می توانید واژه‌های جدید بیاموزید. کتاب‌های ادبی، پرمایه و غنی از واژه‌های ناب و خوش‌آهنگ را مطالعه کنید تا سخن‌وری را تمرین کرده باشید.

منبع: www.mardoman.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.