ضرب‌الاجل کرزی عملی می‌شود؟

- ۰۷ حوت ۱۳۹۱

میدان وردک برای گروه طالبان و حزب اسلامی، ورودی شهر کابل شمرده می‎شود. این دو گروه حضور فعالی در این ولایت دارند و به صورت بالقوه تهدیدی علیه پایتخت شمرده می‎شوند.

ناتو در واکنش به ادعای دولت افغانستان مبنی بر بدرفتاری نیروهای ویژه امریکا با ساکنان ولایت میدان وردک، اعلام کرد، به شواهدی دست نیافته که این ادعا را ثابت کند.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت که حامد کرزی، به نیروهای ویژه امریکایی دو هفته مهلت داده که از این ولایت خارج شوند.
او دلیل تعیین این ضرب‎الاجل از جانب شورای امنیت ملی را «آزار، اذیت، شکنجه و حتی قتل مردم بی‌گناه توسط افراد مسلحی زیر نام قوای خاص امریکایی در ولایت میدان وردک» عنوان کرد.
هنوز مدارک و شواهدی در زمینه دست داشتن این نیروها در قتل، آدم‎ربایی و بدرفتاری با ساکنان میدان وردک ارایه نشده و آن چه تا حال گفته شده در حد مصاحبه‎های مطبوعاتی بوده است.
جنرال گونتر کاتز، سخنگوی ناتو به خبرنگاران در کابل گفت که از تصمیم اخیر حکومت افغانستان آگاه است، اما شواهدی که اتهامات مطرح شده از سوی حکومت را ثابت کند، وجود ندارد.
وی تاکید کرد که ناتو در… ادامه صفحه ۶
ضرب‌الاجل کرزی…
همکاری با حکومت افغانستان تلاش می‎کند که راه حلی برای رفع نگرانی شهروندان افغان پیدا کند.
کاتز گفت: «ما تمامی اتهام‎ها در مورد بدرفتاری را جدی می‌گیریم و تلاش به خرج می‎دهیم تا واقعیت‎های مربوط به این مساله را مشخص کنیم.»
وی افزود: «ما وضعیت در وردک را به صورت جدی ارزیابی می‎کنیم و این مساله را در هماهنگی کامل با همکاران افغان خود حل خواهیم کرد.»
سخنگوی پیمان ناتو تاکید کرد که همه عملیات نظامی که از سوی نیروهای تحت فرمان این پیمان در ولایت میدان وردک اجرا شده، با هماهنگی نیروهای افغان انجام شده است.
با این حال، جنرال کاتز در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای ویژه امریکایی مطابق ضرب‎الاجل تعیین شده از سوی حکومت افغانستان ولایت میدان وردک را ترک می‎کنند یا نه، توضیحی نداد.
این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان گفته که برای اجرای دستور حامد کرزی، از نیروهای ویژه امریکایی خواسته شده که ولایت میدان وردک را در مدت تعیین شده «تخلیه» کنند.
مسوولان وزارت دفاع گفته اند که مقام‎های امنیتی تصمیم گرفته‎اند که نیروهای ارتش در محلات استراتژیک این ولایت مستقر شوند و عملیات پاکسازی و گشت‌زنی مطابق «برنامه جدید امنیتی» اجرا شود.
ولایت میدان وردک با شهر کابل فاصله کمی دارد و نفرات مسلح وابسته به گروه طالبان و حزب اسلامی در شماری از مناطق استراتژیک آن حضور فعال دارند.
دو شاهراه کابل – قندهار و کابل – بامیان از این ولایت می‎گذرد و در چند ماه گذشته گزارش‎هایی منتشر شده که دسته‎های مسلح وابسته به این دو گروه اقدام به راهزنی و حتی قتل مسافران کرده‎اند. در چند مورد سر بریدن مسافران به نفرات مسلح شبه نظامیان نسبت داده شد.
آگاهان باور دارند که تصمیم اخیر حکومت بیشتر برای جلب حمایت مردم و به ویژه روستاییان مناطق جنوب و شرقی کشور است.
نارضایتی از حضور نیروهای بین‎المللی در جنوب و شرق افغانستان بیشتر از سایر مناطق این کشور است.
طرح منع درخواست عملیات هوایی از ناتو و عملیات شبانه و واگذاری مسوولیت بازداشتگاه‎های تحت کنترل نیروهای بین‎المللی به دولت هم در همین راستا دانسته شده است.
به نظر می‎رسد که حکومت حامد کرزی با نزدیک شدن به پایان دوره کاری خود در سال ۲۰۱۴ میلادی، فعالیت‎های نظامی ایتلاف بین‎المللی را گام به گام محدود می‌کند.
این امر این نگرانی را هم مطرح کرده که ممکن است افراط در این کار زمینه‎ساز گسترش فعالیت شورشیان و در نتیجه افزایش ناامنی شود.
میدان وردک برای گروه طالبان و حزب اسلامی ورودی شهر کابل شمرده می‎شود. این دو گروه حضور فعالی در این ولایت دارند و به صورت بالقوه تهدیدی علیه پایتخت شمرده می‎شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.