یوناما: حاضریم با طالبان وارد گفت‌وگوی مفید شویم

- ۰۸ حوت ۱۳۹۱

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرده که آماده است برای حفاظت از غیرنظامیان با طالبان وارد «مذاکره مفید» شود.
پیشتر یوناما در گزارشی ۸۱ درصد تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های افغانستان را به گروه طالبان نسبت داده بود.
طالبان در واکنش به این گزارش سازمان ملل، با انتشار نامه‎یی سرگشاده از بی‌طرفی این سازمان انتقاد کرد، اما یوناما انتشار این نامه را مثبت دانسته و طالبان را به گفت‌وگو دعوت کرده است.
این نخستین باری است که دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان به طالبان پیشنهاد گفت‌وگو کرده است.
نیلاب مبارز، از سخنگویان یوناما در کابل، به بی‎بی‎سی گفت که این سازمان آماده است برای حفاظت از غیر نظامیان با طالبان وارد مذاکره شود.


 خانم مبارز با اشاره به نامه سرگ

شاده طالبان گفت: «یوناما از این اعلامیه طالبان استقبال می‎کند و آن را نشانه تمایل (این گروه) برای شرکت در گفت‌وگوهای مفید در راستای تامین حقوق بشر و کمک های بشردوستانه می‌داند.»
او افزود: «یوناما توقع دارد که این گفت‌وگوها بر رفتار با افراد غیرنظامی و حفاظت از آن‌ها در مطابقت با قوانین بشردوستانه بین‌المللی و حفاظت از مردم غیرنظامی در جریان منازعه متمرکز باشد. یوناما به همین منظور حاضر است با گروه طالبان وارد گفت‌وگوی مفید شود.»
در گزارش سازمان ملل درباره تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۲ که هفته گذشته پخش شد، ۸۱ در صد تلفات شهروندان غیرنظامی به گروه طالبان نسبت داده شده بود.
اما طالبان در نامه سرگشاده خود پرسیده‌اند که آیا یوناما به عنوان یک سازمان غیرجانبدار با طالبان تماس برقرار کرده و از آن‌ها پرسیده است که چه کسی بمبگذاری می‎کنند و چرا غیرنظامیان هدف انفجار قرار گرفته‎اند؟
از اظهارات سخنگوی یوناما چنین بر می‌آید که سازمان ملل متحد این پرسش طالبان را نشانه تمایل این گروه برای گفت‌وگو تلقی کرده است.
طالبان تا حال در مورد این پیشنهاد دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان ابراز نظر نکرده اند، اما این گروه می‌گوید در گذشته برای بررسی تلفات غیرنظامیان بارها خواستار تشکیل کمسیون ویژه شده ولی به خواست آنها توجه نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.