انتقاد گسترده از نتایج کانکور

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

پس از اعلان نتایج آزمون کانکور، شماری از استادان دانشگاه و دانش‌آموزان گفته‌اند که در این آزمون، عدالت و قانون در نظر گرفته نشده است.
به گفتۀ آن‌ها، در شماری از ولایت‌ها از جمله دایکندی، امتحان معیاری برگزار نشده و به همین دلیل، اکثریت دانش‌آموزان این ولایت در دانشکده‌های طب و انجنیری که بالاترین نمره‌ را می‌طلبد، راه یافته اند.
برخی استادان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان در تماسی به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که باید در خصوص برگزاری این امتحان و اعلان نتایج غیر عادلانۀ شماری از ولایت‌ها، تجدید نظر صورت گیرد.
آن‌ها به گونۀ نمونه از ولایت دایکندی یاد کرده و گفته اند، کسانی که بلندترین نمره‌ها را در این آزمون گرفته‌اند، مربوط ولایت دایکندی می‌شوند و همۀ آن‌ها در دانشکده‎های طب و انجنیری راه یافته اند.
در این حال، برخی رسانه‎ها پیشتر گزارش داده بودند که سوالات در شماری از ولایت‌ها پیش از برگزاری آزمون در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است.
وزارت تحصیلات عالی افغانستان تا اکنون در این خصوص ابراز نظری نکرده است.
روز پنجشنبه، وزارت تحصیلات از راهیابی چهل و چهار هزار دانش‌آموز به موسسات تحصیلات عالی کشور خبر داد.
عبید الله عبید وزیر تحصیلات عالی شامگاه پنجشنبه به خبرنگاران گفت: سی هزار نفر نیز جذب موسسات نیمه عالی مربوط به وزارت معارف شده‌اند.
او افزود: در سال ۱۳۹۱ تحصیلی ۱۹۰ هزار نفر برای امتحانات کانکور ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۷۵ هزار در امتحانات شرکت کردند.
وی بیان داشت: بلندترین نمره کانکور «۳۳۲» مربوط به عبدالقاسم از ولایت دور افتاده غور در مرکز افغانستان است.
او تاکید کرد که متوسط نمرات کانکور افغانستان ۱۶۶ بوده و کسانی‌که کمتر از این نمره گرفته باشند ناکام می‎باشند.
عبید در ادامه بیان داشت: مشکلات در انتخاب رشته تحصیلی برای داوطلبان باعث شده است که ۶۷ هزار نفر با توجه به این‌که بیشتر از ۱۶۶ نمره گرفته‎اند ولی بدون نتیجه مانده‎اند.
او افزود ۴۹ هزار نفر نیز نتوانسته‎اند ۱۶۶ نمره که متوسط نمرات می‎باشد را بدست بیاورند.
وزیر تحصیلات عالی در ادامه تاکید کرد که وزارت معارف وعده‎ داده است از میان افرادی بدون نتیجه ۱۵ هزار نفر را جذب و دانشگاه‌های خصوصی نیز هشت هزار نفر را بورسیه کنند.
در حدود ۳۱ دانشگاه دولتی و ۷۰ دانشگاه خصوصی در سراسر افغانستان فعالیت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.