۵ نویسنده که پس از مرگ دنیای ادبیات را تکان دادند!

- ۱۲ حوت ۱۳۹۱

۱٫«محاکمه» نوشتۀ فرانتس کافکا (۱۹۲۵)
هر سه رمان بزرگِ این نویسندۀ اهل چک پس از مرگِ او منتشر شدند. بهترین این سه اثر «محاکمه» بود که یک سال پس از مرگ نویسنده بر اثر سل چاپ شد. البته دست‌نویس کافکا کامل نبود و مکس برود، دوست و نویسندۀ زنده‌گی‌نامۀ کافکا، دستی روی آن کشید و منتشرش کرد.
مثل دیگر کتاب‌های کافکا در «محاکمه» نیز شاهد علاقۀ این نویسنده به شرایط بشر از دید جوزف ک. هستیم، یک منشی بانک بلندپرواز که به اتهام جرمی نامشخص (برای خودش و خواننده) بازداشت و در نهایت کشته می‌شود.
کافکا این اثر را به صورت یک حکایت پندآموز نوشته بود، اما متوجه نبود چه پیش‌بینی تاریخی تلخی می‌کند؛ دولت توتالیتری که در کتاب قدرت را در دست دارد و جوزف ک. را دستگیر می‌کند، شباهت بسیاری با رژیم‌های حاکم اروپا در قرن بیستم دارد.
۲٫ «برج عاج» نوشتۀ هنری جیمز (۱۹۱۷)
این اثر، یک زوج تجاری میلیونر و البته در حال مرگ به نام‌های ابل گاو و فرانک بترمن را به عنوان شخصیت محوری دارد. اولین رمان از دو اثر ناتمام جیمز، نقد تندوتیزی به حرص و فساد امریکا است.
این اثر ریتم آرامی دارد و نثری فاخر. هم‌دوره‌یی‌های هنری جیمز معتقد بودند این نویسنده با این کار به مخالفت و تنفر از تنبلیِ سرمایه‌داری دامن زده است. انتشارات «اسکریبنر» برای نوشتن این اثر پول زیادی به عنوان پیش‌پرداخت به جیمز داد؛ پولی که در واقع از طرف یکی از دوستان نویسنده پرداخت شده بود.
۳٫ «Sanditon» نوشته جین آستین (۱۸۱۷)
جین آستین نوشتنِ آخرین اثرش را زمانی شروع کرد که دیگر در برابر بیماری مرموزش تسلیم شده بود؛ بیماری‌یی که در نهایت موجب مرگِ او شد. در نتیجه، تنها ۱۱ فصل اول کتاب تکمیل شده‌اند.
اما در کمال شگفتی، بیماری اصلاً بر شوخ‌طبعیِ گزندۀ او تاثیری نداشته و در کتاب شاهد تمسخر وسواس خواهران پارکر نسبت به سلامتی خود هستیم.
این اثر همیشه مورد علاقۀ «پایان‌بخش‌ها» بوده است، پایان‌بخش‌ها نویسنده‌گانی هستند که آثار ناتمام دیگر نویسنده‌گان را تکمیل می‌کنند. حداقل ۱۲ نسخه از «Sanditon» به قلم چنین نویسنده‌هایی موجود است. «ترغیب»، آخرین رمان کامل آستین نیز پس از مرگ او به چاپ رسید.
۴٫ «ایتلاف عقب‌مانده‌ها» نوشتۀ جان کندی تول (۱۹۸۰)
نویسنده‌یی که دنیای ادبیات به او بی‌مهری کرد (یک دلیل آن خودکشیِ او در سال ۱۹۶۹ بود). «ایتلاف عقب‌مانده‌ها» ۱۱ سال پس از مرگ نویسنده منتشر شد و جایزۀ پولیتزر داستان‌نویسی را نیز دریافت کرد.
ماجرای این اثر که کمدی پیکارسک محسوب می‌شود، در نیواورلئان دهۀ ۱۹۶۰ میلادی می‌گذرد و داستان ایگناتوس جی. ریلی است که با عنوان «دن کیشوت چاق» شهرت دارد. توصیفات غنی تول از نیواورلئان و توانایی او در القای گویش مردم این منطقه، بهترین نمونۀ چنین کاری در ادبیات است.
۵٫ سه‌گانۀ «هزاره» نوشتۀ استیگ لارسون (۲۰۰۵-۲۰۰۷)
لارسون در زمان حیات در دنیای روزنامه‌نگاری سویدن شهرت بسیاری داشت و دلیل این امر، تلاش او در برملاکردنِ فساد گروه‌های راست‌گرای افراطی بود. او سه‌گانۀ «هزاره» را که اولین کتاب آن «دختری با خالکوبی اژدها» نام دارد، برای تفنن می‌نوشت و تلاش چندانی برای چاپ آن‌ها نکرد.
پس از مرگ او بر اثر سکته قلبی در سال ۲۰۰۴ کتاب‌ها چاپ و به پرفروش‌ترین کتاب‌های دهه تبدیل شدند. در مجموع ۲۷ میلیون نسخه از این سه اثر تا سال ۲۰۱۰ به فروش رفته است و نسخۀ سینمایی آن‌ها نیز در سویدن تولید و با استقبال فراوان روبه‌رو شد. نسخۀ سینمایی امریکایی این آثار نیز در دست تولید هستند.
دو اثر دیگر «دختری که با آتش بازی کرد» و «دختری که لانۀ زنبورهای قرمز را لگد کرد» نام دارد. هر سه رمان جنایی، داستان روزنامه‌نگاری است که با کمک دختری متخصص هک رایانه، پرونده‌های جنایی را حل می‌کند. لارسون سال گذشتۀ میلادی از سوی نشریۀ «یواس‌ای تودی» به عنوان نویسندۀ سال معرفی شد.

منبع: khabaronline.ir / حسین عیدی‌زاده

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.