دبیرکل ناتو به دولت افغانستان: برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را تضمین کنید

- ۱۴ حوت ۱۳۹۱

نمونه‌یی از لهجه معیاری و استفاده از کلمات مأنوس
در سیاست فرهنگی حکومت افغانستان

اندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو روز دوشنبه از دولت افغانستان خواست برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد و عادلانه را در سال آینده تضمین کند.
اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه، به کابل سفر کرد و با رییس‌جمهور افغانستان و شماری از جوان‌های کشور ملاقات نمود.
راسموسن دبیرکل ناتو در این سفر غیرمنتظره گفت: فراگیری این انتخابات حیاتی است و روند و نتیجه باید برای مردم افغانستان قابل پذیرش باشد.
این در حالی‌ست که ادعاهای گسترده در باره تقلب، چهرۀ انتخابات سال ۲۰۰۹ افغانستان را تیره کرد.
اعتبار انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان برای پرهیز از اوج‌گیری خشونت حیاتی به نظر می‌رسد، زیرا نیروهای رزمی ناتو سال آینده میلادی از کشور خارج خواهند شد.
بر اساس قانون اساسی، رییس‌جمهور کرزی، نمی‌تواند برای سومین دور این مقام را به عهده گیرد.
کرزی بارها گفته است که در این انتخابات مداخله نخواهد کرد و تنها خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.
دبیرکل ناتو همچنان تاکید کرد که ایتلاف پس از پایان ماموریت آیساف در پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان همچنان به این کشور متعهد باقی خواهد ماند.
راسموسن خاطرنشان ساخت: بگذارید هیچ شکی نماند که تعهد ما مسلم است و تا پایان دوران انتقال مسوولیت‌ها و پس از آن ادامه خواهد داشت. ناتو در کنار شما خواهد ایستاد.
راسموسن گفت که فعالیت‌هایی برای ایجاد مأموریت جدید به منظور آموزش، مشاوره و کمک‌رسانی به نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ در حال شکل‌گیری است.
وی گفت: این ماموریت «حمایت قاطع» نام خواهد داشت چرا که حمایت ما از افغانستان همچنان پایدار خواهد ماند.
«پاکستان گام عملی برنمی‌دارد»
رییس‌جمهور کرزی گفته که پاکستان نه تنها گام عملی برای تأمین صلح بر نمی‌دارد، بل‌که رییس شورای علمای آن حملات انتحاری را در افغانستان جایز می‌خواند. دبیرکل ناتو این اظهارات رییس شورای علمای پاکستان را محکوم کرد.
راسموسن با اشاره به اظهارات طاهر اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان مبنی بر جایز بودن حملات انتحاری در افغانستان، گفت: «پیش از همه، من چنین اظهاراتی را که حملات انتحاری را مجاز می‌دانند، شدیداً محکوم می‌کنم. این حملات تروریستی هیچ توجیهی ندارند».
حامد کرزی نیز گفت که طاهر اشرفی از سوی وزارت خارجه پاکستان به عنوان رییس هیات این کشور برای کنفرانس علما معرفی شده بود. او گفت طاهر اشرفی نه تنها این کنفرانس را تحریم کرد، بلکه «اعلان کرده است که در افغانستان انتحار جایز است و خوب است. طبعاً که افغانستان از این اظهارات نتیجه خود را می‌گیرد».
کرزی گفت این اظهارات رییس شورای علمای پاکستان حقایقی را روشن می‌سازد که افغانستان قبل از این بر آن تاکید داشت. او افزود: «حالا از زبان خودشان شنیدیم. امیدواریم که وضعیت تغییر کند و به عقلانیت برگردند».
قرار بود کنفرانس علما تا پانزدهم ماه جاری میلادی در کابل برگزار شود. به گفته کرزی، هیات‌های افغانستان و پاکستان توافق کرده بودند که طالبان نیز در این کنفرانس شرکت کنند و اجندای آن نیز تعیین شده بود. شورای علمای پاکستان گفته است که این کنفرانس را تحریم می‌کند، زیرا حکومت افغانستان می‌خواهد از آن به نفع خود علیه طالبان استفاده کند.
کرزی با اشاره به کشتار هزاره‌ها در کویته، شیعیان در کراچی و همچنان مردم مناطق قبایلی و خیبرپشتونخواه، گفت این حوادث نشان می‌دهند که وضعیت دارد از کنترول همگی بیرون می‌شود. کرزی افزود: «طبعاً ما می‌بینیم که گام عملی برای مبارزه علیه تروریسم برداشته نمی‌‌شود، در حالی که می‌بینیم که متأسفانه ملت پاکستان هم دارد در آتش تروریسم می‌سوزد».
دبیرکل ناتو نیز گفت که آن‌ها همواره از پاکستان خواسته اند تا مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی را در مناطق مرزی میان پاکستان و افغانستان شدت بخشد. او افزود که آن‌ها نیازمند همکاری مثبت و سازنده پاکستان اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.