مانورهای جدید پاکستان در دوحه

- ۱۵ حوت ۱۳۹۱

در حالی که پایان بازی در افغانستان با آمادگی امریکا برای پایان دادن به ماموریت یک دهه‌یی نبرد علیه القاعده در سال آینده میلادی نزدیک می‌شود، پاکستان ظاهراً اقدام به بر پایی مانورهایی جدید کرده تا از منافع خود در افغانستان محافظت کند. علامت واضح آنچه اسلام آباد به آن مشغول است این است که وزیر امور خارجه پاکستان حنا ربانی کهر، به دوحه مسافرت کرده تا رهبران ارشد قطر را ببیند؛ قطر محل جدیدی برای بعضی از مذاکره‌کننده‌گان سیاسی طالبان افغانستان است. طالبان افغانستان در پی پایان خونریزی‌ها در هستند.
پایگاه خبری گلف تایمز در گزارشی نوشته است: «بنا به گفته مقامات پاکستانی که از این سفر آگاه هستند، حنا ربانی در پی نقشی رسمی برای کشورش در آنچه که تاکنون طرح صلحی دست نیافتنی بوده، است. دولت قطر میزبان این طرح است. «فراگیر» و «تحت رهبری افغان‌ها» عباراتی بود که وزارت خارجه پاکستان مکرراً در بیانیه خود استفاده کرد تا توصیف کند که اسلام آباد می‌خواهد طرح دوحه چه‌گونه باشد.
وی به رهبران قطری گفت: تنها یک مذاکره همه شمول داخلی در افغانستان صلح و ثبات را در این کشور به طور پایدار تضمین می‌کند.
نماینده‌گان یک گروه جنگ‌جو موسوم به «شورای کویته» یا طالبان به رهبری ملا محمد عمر، فرمانده دور از دسترس آن هم اکنون، هر چند محتاطانه در قطر حاضر هستند.
منابع آگاه گفته‌اند پاکستان خواستار گفت‌وگوهای مستقیم همه گروه‌های طالبان و شورای صلح حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان است؛ این شورا چند سال پیش برای پیشگامی در تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی تاسیس شد.
این نشست در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر اینکه فرآیند پیشنهادی به بن بست رسیده، اتفاق افتاد. طالبان به دنبال مذاکرات مستقیم با امریکایی‌ها هستند، اما دولت کرزی از آنها می‌خواهد که با شورای ارشد صلح گفت‌وگو کنند.
در بیانیه‌یی آمده است: شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی که پست وزارت خارجه قطر را در اختیار دارد، گفته همگرایی‌یی راهبردی در دیدگاه‌های پاکستان و قطر درخصوص موضوعات گوناگون منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله صلح و ثبات در افغانستان وجود دارد.
وی همچنین گفت، رفاه اقتصادی و ثبات پاکستان برای قطر بسیار حایز اهمیت است و به وزیر خارجه پاکستان اطمینان داد دولت وی در این خصوص کاملاً از پاکستان حمایت کند. او همچنین از نقش پاکستان برای تسهیل فرآیند صلح و آشتی در افغانستان تقدیر کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.