دبیرکل ناتو: برگشت مخالفان مسلح یک محاسبۀ نادرست است

- ۱۵ حوت ۱۳۹۱

دبیرکل ناتو می‌گوید، نهادهای سیاسی و مذهبی پاکستان به جای اظهارات نادرست در قبال افغانستان، باید برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی در آن کشور، تلاش نمایند.
اندرس فوگ راسموسن گفت که فعالیت این شبکه ها یک نگرانی بزرگ به کشورهای عضو ناتو است.
او روز دوشنبه در گفت‎‌وگو با رادیو آزادی گفته است: «زمانی که مسالۀ فعالیت شبکه‌‎های تروریستی و مراکز امن آنان در مناطق سرحدی پاکستان مطرح می‌شود، همانگونه که مردم افغانستان از این فعالیت‌های تروریستی نگران اند، ما هم نگران هستیم؛ ما تلاش می‌کنم تا حکومت و نظامیان پاکستانی را تشویق به مبارزه جدی برای از میان برداشتن این شبکه‌ها در مناطق سرحدی نماییم.»
پیش از این حکومت افغانستان نیز بارها از موجودیت پناهگاه‌های امن تروریستان و مخالفان مسلح دولت در خاک پاکستان ابراز نگرانی کرده است. رییس جمهور کرزی گفته است تا زمانی‌که این مراکز در خاک پاکستان از بین برده نشوند، جنگ در قریه جات افغانستان نتیجه نمی‌دهد.
در همین حال، دبیرکل ناتو از سازمان‌های مذهبی و نظامیان پاکستان می‌خواهد تا به جای اظهارات نا درست در قبال افغانستان برای تأمین صلح در این کشور همکاری نمایند.
آقای راسموسن در پاسخ به سوالی در بارۀ وضعیت امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ گفت که این کشور به سوی پیشرفت و توسعه در حرکت است. او خطاب به مخالفان صلح در افغانستان گفت که ناتو اجازه نمی‌دهد افغانستان یک بار دیگر دچار مشکلات و درگیر جنگ شود.
راسموسن افزود: «زمانی‌که ما مأموریت نظامی خود را در افغانستان پایان می‌دهم، در آن وقت یک نیروی نظامی افغانی قویِ سه صد و پنجاه و دو هزار نفری را در این کشور بر جا می‌گذاریم، این نیروها کاملاً تعلیم یافته می‌باشند و من فکر می‌کنم این نیروها توانایی تأمین امنیت کامل این کشور را می‌داشته باشند، خوب اگر دشمنان صلح افغانستان فکر می‌کنند که پس از خروج نیروهای بین‌المللی دوباره به افغانستان می‌آیند، فکر می‌کنم این یک محاسبۀ نادرست است.»
به اساس توافقات انجام شده میان مقام‌های افغان و کشورهای عضو ناتو قرار است نیروهای بین‌المللی مستقر در کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی افغانستان را ترک کنند.
دبیرکل ناتو می‌گوید که یک تعداد اندکی از این نیروها برای آموزش و مشوره به نیروهای افغان پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌ماند. آقای راسموسن تأکید کرد که جامعه جهانی افغانستان را تنها رها نمی‌گذارد و به کمک‌های اش به این کشور در سال‌های آینده ادامه می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.