سرمربی تیم ملی فوتبال: دولت ورزش را قومی و سیاسی ساخته است

- ۲۶ حوت ۱۳۹۱

ماندگار

سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان، پس از صعود بی‎سابقۀ تیم ملی کشور در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) گفت که آن‌ها در نبود امکانات و بودجه، عدم حمایت دولت از فوتبال و تبعیض قومی و سیاسی، به این افتخار بی‎سابقه دست یافته اند.

تیم افغانستان با ۴۸ پله صعود توانسته پایین‌تر از ترکمنستان در رده ۲۱ آسیا و ۱۴۱ جهان بایستد.
تیم ملی فوتبال در میان کشورهای جنوب آسیا، در رده‎بندی فوتبال جهان، مقام نخست را به دست آورده است.
سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان می‌گوید که به دلیل نتایج تیم ملی فوتبال، تیم رده‌های سنی، کارکردهای فدراسیون فوتبال، ساختمان‌هایی‌که در فدراسیون فوتبال ساخته شده، تیم ملی فوتبال کشورمان در رده‌بندی فیفا ۴۸ پله صعود کرده است.
یوسف کارگر سرمربی تیم ملی فوتبال در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفت: براساس آنچه در سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) آمده، تیم ملی فوتبال کشورمان در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیر داشته است. او گفت: «براساس گزارش سایت فیفا، فوتبال افغانستان در سال ۲۰۱۰، بیست درصد، در سال ۲۰۱۱ سی درصد، در سال ۲۰۱۲… ادامه صفحه ۶
دولت ورزش را قومی…
پنجاه درصد و در دو ماه نخست سال ۲۰۱۳ صد درصد رشد داشته است.»
آقای کارگر افزود، یکی از دلایل عمدۀ صعود تیم ملی فوتبال افغانستان، درخشش این تیم در بازی‌های چلنچ کپ آسیا بود، تیم ملی فوتبال ما در گروه خود مقام نخست را در این بازی‌ها کسب کرد.
یوسف کارگر گفت: «تیم ملی فوتبال افغانستان در ردۀ ۱۴۱ کشور جهان صعود کرد و این در تاریخ افغانستان بی‌سابقه می‌باشد. فوتبال ما در جنوب آسیا مقام نخست را به دست آورد و در سطح کشورهای آسیایی مقام ۲۱ را کسب کرد.»
این درحالی است که تیم ملی فوتبال افغانستان دو ماه پیش در رده بندی فیفا به رده‌های پایین‌تری سقوط کرده بود. فیفا و کارشناسان فوتبال، دلیل سقوط فوتبال افغانستان را به رده‌های پایین کشورهای جهان، در عدم فعالیت و برگزاری مسابقات دوستانه و مسابقات تدارکاتی این تیم عنوان کرده بودند.
سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان در بارۀ این مسأله می‌گوید: «دولت افغانستان نسبت به فوتبال و تیم ملی کشور بی‌توجه است، به دلیل محدودیت‌ها و نبود امکانات ما فعالیت‌های لازم را نمی‎توانیم انجام بدهیم. بودجه و امکانات لازم در اختیار تیم ملی فوتبال قرار نمی‎گیرد. به دلیل نبود بودجه، ما نمی‎توانیم مسابقات رفت و برگشت را برگزار کنیم؛ به همین دلیل ما دو ماه پیش در رده‌بندی فیفا سقوط بسیار زیاد داشتیم. «
آقای کارگر به ماندگار گفت: «زمانی که ما تیم ملی می‎‌گوییم باید دولت، نهادهای خصوصی و مردم از آن حمایت کنند؛ اما متأسفانه دولت هیچ‎گونه حمایت و پشتیبانی از تیم ملی فوتبال ندارد، ما هیچگاه بودجۀ مشخصی نداریم.»
او در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که چرا دولت با وجود دست‎آوردها و پیشرفت‌هایی‎ که تیم ملی فوتبال داشته، از این تیم حمایت نمی‎کند، گفت: «دولت‎مردان، سیاست‎مداران و شخص خود رییس‌‎جمهور هنگامی که ما در مسابقات جنوب آسیا نایب قهرمان شدیم، وعده و عیدهایی بسیار زیاد کردند؛ آن‎ها گفتند که ما برای‌تان بورد می‎سازیم و امکانات را برای برگزاری مسابقات‌تان فراهم می‎سازیم، اما متأسفانه تا اکنون به هیچ وعدۀ خود آن‌ها عمل نکرده اند.»
او تصریح کرد، متأسفانه دولت دو نوع نگاه به ورزش دارد؛ ورزش را سیاسی و قومی ساخته اند. برخی گروه‎هایی هستند که در ریاست جمهوری و وزارت مالیه نفوذ دارند و بودجه‌های مشخصی را به یک سپورت یعنی کرکت می‎دهند؛ ما نباید یک ورزش را ارتقا بدهیم و سایر بخش‌ها را نادیده بگیریم.
آقای کارگر اضافه کرد، ما بارها این موضوع را با مقام‎های دولت در جریان گذاشتیم، اما متأسفانه آن‌ها مصروف زد و بندهای سیاسی خویش هستند و به گفته‎ها و خواست‎های ما هیچ توجهی ندارند.
او گفت که دولت هیچ اعتنایی به دست‎آوردها و افتخاراتی که ورزش‎کاران ما کمایی کرده اند، ندارد. تا اکنون هیچ دولت مردی پیدا نشد که از تیم ملی فوتبال با وجود دست‎آوردهایی‎که داشت و با کسب افتخاری که در رنکنگ فیفا داشت، استقبال کند.
این درحالی است که به گفتۀ آقای کارگر، دنیا با مصرف میلیون‎ها دالر خود را می‎کُشد که در در رنکنگ فیفا پنج- ده درجه صعود کنند؛ اما دولت مردان ما اصلاً به این موضوعات توجهی ندارند و نمی‎دانند که در فوتبال ما چه خبر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.