جان کری: کرزی در برابر دو آزمون بزرگ قرار دارد

- ۰۶ حمل ۱۳۹۲

وزیر امور خارجه‌ امریکا و رییس‌جمهور افغانستان طی یک کنفرانس خبری که پس از نشست میان خود برگزار کردند بر وحدت نظر میان امریکا و افغانستان تأکید کردند.
تأکید بر روابط دوستانه میان کابل و واشنگتن از جانب جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش امریکا کنترل آخرین زندان تحت امر خود در افغانستان را به افغان‌ها واگذار کرد.
جان کری به دنبال نگرانی درخصوص اظهارات ضد امریکایی حامد کرزی روز دوشنبه در سفری اعلام نشده وارد کابل پایتخت افغانستان شد.
جان کری پس از نشستی خصوصی با حامد کرزی گفت که وی و کرزی درخصوص مسایل مربوط به امنیت و آشتی میان افغان‌ها دیدگاهی یکسان دارند.وی مساله به خطر افتادن روابط میان امریکا و افغانستان را رد کرد.
حامد کرزی در کنفرانس خبری مشترکی با جان کری خطاب به خبرنگاران گفت که رسانه‌ها از اظهار نظرهای وی که به طور سراسری از طریق تلویزیون افغانستان پخش شد سوء تعبیر کرده‌اند.
با وجود این وزیر امور خارجه امریکا اظهار داشت که گاهی اوقات افراد به طور علنی مسائلی را می‌گویند که بازتاب سخنانی است که از دیگران شنیده‌اند اما لزوما موافق آن‌ها نیستند.
جان کری خاطرنشان ساخت: من مطمین هستم حامد کرزی بر این باور نیست که امریکا به جز آوردن طالبان به پای میز مذاکره به منظور دستیابی به صلح و همکاری با دولت افغانستان در راستای محافظت از تلاش‌های آن‌ها و مردم این کشور منفعت دیگری در سر داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت که طی یک سوال از حامد کرزی نظر خود را مطرح کرده و پاسخی که به سوال وی داده شده راضی کننده بوده است. جان کری تأکید کرد: ما دیدگاه مشترکی داریم. من فکر نمی‌کنم که مخالفتی میان ما وجود داشته باشد و من از توضیحات رییس جمهور افغانستان بسیار خرسند هستم.
آقای کری با اشاره به روند انتقال و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در افغانستان گفت که رییس‌جمهور کرزی در آستانۀ رویدادهای تاریخی قابل عطفی قرار دارد که می‌تواند کشور را از یک شرایط نهایت دشوار بیرون بکشد؛ اما او این دو رویداد را پرچالش و آزمون برانگیز عنوان کرد.
در عین حال، حامد کرزی تأکید کرد که تلاش داشته در سخنرانی خود این نکته را مطرح کند که اگر طالبان واقعا خواهان خارج شدن سربازان خارجی از افغانستان هستند باید از کشتار مردم دست بردارند.
حامد کرزی روز دوشنبه در اظهارات خود در کنار جان کری با اشاره به واگذاری زندان تحت اختیار ارتش امریکا در پایگاه هوایی بگرام به افغان‌ها تأکید کرد: امروز روزی بسیار خوب برای ما بود.
وی همچنین از فداکاری‌های انجام شده توسط امریکایی‌ها برای افغانستان قدردانی کرد. در عین حال حامد کرزی از اتهامات مطرح شده علیه برخی سربازان امریکایی و مقاطعه کاران محلی آن‌ها درخصوص سوء استفاده از غیر نظامیان افغان دفاع کرد.
وی تأکید کرد که انتقادات و شکایت‌های وی در جهت توهین به هیچ کس مطرح نشده‌اند بلکه تنها در راستای محافظت از مردم افغانستان هستند.
کرزی خاطرنشان ساخت: وقتی من چیزی را به طور علنی می‌گویم این به منظور توهین به هم‌پیمانان ما نیست بلکه برای تصحیح وضعیت است.
وی افزود: من مسوول محافظت از مردم افغانستان هستم. من رییس جمهور این کشور هستم و این شغل من است تا هر گونه محافظتی را که می‌توانم از مردم کشورم به عمل آورم.
کنفرانس خبری جان کری و حامد کرزی تقریباً در آغاز سفر ۲۴ ساعت جان کری به افغانستان برگزار شد. این سفر نخستین سفر جان کری در مقام وزیر امور خارجه دولت اوباما به افغانستان است.
جان کری همچنین بر احترام امریکا به حاکمیت افغانستان تأکید کرد و گفت که واگذاری زندان پروان در مجاورت پایگاه هوایی بگرام به افغان‌ها شاهدی بر این مدعا است.
در آستانه سفر وزیر امور خارجه امریکا به افغانستان، ارتش امریکا کنترل زندان پروان در نزدیکی پایگاه هوایی بگرام را در حالی که یک سال از زمان توافق دو طرف بر سر این مسئله گذشته بود، به افغان‌ها واگذار کرد.
جان کری و حامد کرزی واگذاری کنترل این زندان را تحسین کردند. حامد کرزی گفت که یک هیات بررسی افغان به بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی امریکایی‌ها و یا دیگران درخصوص زندانیانی که بیش از حد خطرناک هستند خواهد پرداخت.
این دو مقام همچنین از طالبان خواستند تا از پیشنهاد مذاکرات به منظور بازگشایی یک دفتر سیاسی در شهر دوحه قطر بهره ببرد.
جان کری خاطرنشان ساخت‌: طالبان نباید این فرصت را نادیده بگیرد زیرا امریکا متعهد به امنیت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است و اجازه نخواهد داد دستاوردهایی که در یک دهه گذشته در افغانستان به دست آمده از بین برود.
وی در عین حال عنوان کرد که رییس جمهور امریکا هنوز تصمیم نگرفته چه تعداد سرباز امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بماند و طالبان نباید به روی خروج کامل امریکا از افغانستان حساب باز کند.
حامد کرزی نیز عنوان داشت که مذاکرات صلح با طالبان نیازمند مشارکت پاکستان است زیرا هر گونه فرآیند صلح افغانستان بدون پاکستان محکوم به شکست خواهد بود.
جان کری که از شهر عمان، پایتخت اردن به شهر کابل سفر کرده بود امیدوار بود که در سفر خود به منطقه به پاکستان نیز سفر کند اما به دلیل مسئله انتخابات در پاکستان آن را لغو کرد. وی به جای این سفر روز یکشنبه با اشفق پرویز کیانی رییس ارتش پاکستان در شهر عمان دیدار کرد.
جان کری و جنرال اشفق پرویز کیانی در اقامتگاه سفیر امریکا در اردن در ضیافت خصوصی شام حضور پیدا کردند.
جان کری به تحسین آنچه که تعهد افغانستان به انتخابات ایمن و مطمین و شفاف عنوان کرد پرداخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.