کمیسیون حقوق بشر: پولیس و ارگان‌های عدلی، ناقضان اصلی حقوق بشر در بامیان اند

- ۱۳ حمل ۱۳۹۲

کمیسیون حقوق بشر درحالی که از افزایش ۲۵ درصدی نقض حقوق بشر در بامیان خبر می‌داد، پولیس و ارگان‎‌های عدلی را از عوامل مهم نقض حقوق بشر در بامیان دانست.
حیات الله حیات سرپرست دفتر زون بامیان کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک نشست خبری در بامیان گفت که در زون بامیان سال گذشته ۲۴ مورد نقض حقوق بشر وجود داشته، اما رقم نقض حقوق بشر در سال ۱۳۹۰ تنها هژده مورد بود.
وی افزود که اکثراً پولیس و ارگان‌های عدلی و قضایی عوامل نقض حقوق بشر در بامیان هستند.
به گفتۀ آقای حیات، از مجموع ۲۵ مورد نقض حقوق بشر، به بیست مورد آن رسیده‌گی شده و چهار مورد دیگر آن باقی مانده است.
وی از عدم جدیت دولت در برابر نقض حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و گفت که دو مورد قتل حتی از سال ۱۳۸۹، در ولسوالی یکه‌ولنگ بامیان وجود داشته که عاملین آن تا هنوز هم بازداشت نشده اند.
آقای حیات گفت: «با وجود دادخواهی مستمر کمیسیون مستقل حقوق بشر، سازمانهای مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی تا هنوز هم متهمین هفت مورد قتل را در ولایت بامیان مورد پیگرد قانونی قرار نداده اند.»
براساس گفته‌های سرپرست دفتر زون بامیان کمیسیون مستقل حقوق بشر درسالی که گذشت، ۲۵۳ مورد شکایت در دفتر کمیسیون ثبت شده است.
آقای حیات دلیل افزایش آمار شکایات را بالا رفتن میزان آگاهی مردم ازحقوق اساسی شان خوانده و گفت که در سال ۹۱ خورشیدی بیش از ۷۵۰۰ نفر به شمول مردم عادی، آموزگاران، اهل معارف و دانشجویان از برنامه های آموزشی دفتر زون بامیان کمیسیون حقوق بشر مستفد شده اند.»
به گفتۀ آقای حیات، ناامنی، دخالت افراد با نفوذ در قضایای جرمی، فساد اداری، فیصله های عرفی مغایر با قانون، عرف و عادت های ناپسند را از چالش های فرا راه تأمین حقوق بشر دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.