وزیر تجارت و صنایع به سفیر هند: معاف‌مان کنید!

- ۱۷ حمل ۱۳۹۲

وزیر تجارت و صنایع افغانستان در نشست مشترک بازرگانان افغانستان و هندوستان در کابل خواهان معافیت کامل تعرفه‌های گمرگی بالای کالاهای تجارتی این کشور از سوی هند گردید.
وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، هم اکنون شصت درصد کالاهای افغانستان به هند صادر می‌شود و با دورشدن کامل تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای تجار افغان از سوی هند، میزان صادرات افغانستان به آن کشور بیشتر افزایش خواهد یافت.
انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع روز شنبه در نشست مشترک تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی و هندی در کابل از هند تقاضا کرد که تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای بازرگانان افغان را به طور کامل معاف کند.
آقای احدی گفت: هند در این اواخر فیصله نموده بود در این مورد گام‌های را بر می‌دارد. صادرات ما در گذشته به صورت عنعنه‌یی به نیم قاره هند که شامل هندوستان و پاکستان می‌باشد زیاد بود و فعلاً هم تقریباً بیشتر از شصت درصد صادرات ما به نیم قاره هند است، که در چند ماه گذشته حکومت هندوستان تصمیم گرفته که بر تقریباً کل اقلام صادراتی ما تعرفه گمرکی را از بین ببرد.
در همین حال، مسوولان ادارۀ انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که در بحث‌های شان با سفیر هند و یک تعداد از بازرگانان آن کشور تلاش می‌کنند که تعرفه‌های گمرگی بر کالاها و محصولات افغانی از سوی هند به طور قطعی دور شود.
در این نشست، گاتم سفیر هند در افغانستان بر افزایش صادرات و واردات میان افغانستان و هند تاکید کرده گفت که تولیدات و محصولات افغانی در بازارهای کشورش از ارزش زیاد برخورد دار است
وی گفت: هند تا جایی به مثابۀ یک کشور و یک بازار می‌تواند افغانستان را در بسیاری موارد یاری برساند که به پای خود ایستاد شود. نه تنها محصولات زراعتی افغانستان بلکه قالین و بعضی تولیدات دیگر افغانستان نیز در هند بسیار مشهور است و بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. در هر جای هند که می‌روید میوۀ افغانستان را می‌توانید دریابید و در هر جا به علاقۀ زیاد اعلانات تجارتی می‌گذارند که این میوه افغانستان است. افغانستان می‌تواند از یک اعشاریه دو میلیارد مارکیت هند فایده بردارد و همچنان این یک فرصت مناسب به سرمایه‌گذاران است تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و در پهلوی آن یک اندازه مفاد به بازارهای بزرگ نیز صادرات داشته باشند.»
مسوولان شماری از شرکت‌های هندی اخیراً به کابل آمده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این کشور مورد ارزیابی قرار دادند.
حکومت افغانستان در حالی در مورد گسترش روابط تجارتی با هند گفت‌وگو می‌کند که به اساس گزارش‌ها پاکستان همیشه تلاش می‌کند تا مشکلاتی را در راستای صادرات و واردات بین این دو کشور ایجاد کند.
با آن که توافقنامۀ تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان موجود است، اما از آن کشور انتقاد می‌شود که به رعایت مواد این توافقنامه پاپند نبوده و از راه‌های مختلف برای تجار افغان مشکل می‌‎آفریند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.