۲۱ سال پس از پیروزی مجاهدین چـه می‌گویند؟

- ۰۳ ثور ۱۳۹۲

۲۱ سال از پیروزی جهادِ مردم افغانستان می‌گذرد. پس از ۲۱ سال، نگاه به جهاد و پیروزی مجاهدین و حوادث پس از آن، چه‌گونه است؟ مهم‌تر از همه، مجاهدین خود چه برداشتی از پیروزی در برابر قشون سرخ و نتایج حاصله از آن دارند؟ نسل امروز چه‌گونه به هشتم ثور می‌نگرد؟
در هشتم ثور سال ۱۳۷۱ مجاهدین با شکست نظام کمونیستی پیروز گردیدند و قدرت را در کابل به دست گرفتند. از این روز، همه‌ساله در افغانستان گرامی‌داشت صورت می‎گرفت؛ اما در سال‌های پسین، حکومت علاقه‌یی برای گرامی‌داشت از این روز ندارد.
عبدالحفیظ منصور عضو مجلس نماینده‎‏گان که خود از فعالان فرهنگی و سیاسی در دوران جهاد و پس از پیروزی مجاهدین بود، این سخن احمدشاه مسعود قهرمان ملی را بازگو می‎کند که «تمام ملت‌‎ها و مردمانی‌که در راه دفاع از وطن، دین و عزت‌شان می‎جنگند، حق به جانب هستند.»
او می‌گوید که مردم افغانستان در برابر یک تجاوز بیرونی و رژیم وابسته به آن، به منظور دفاع از وطن و دین‌شان رزمیدند و قربانی دادند و فداکاری‌های بی‌دریغ کردند که این جان‌فشانی‌ها در خور تقدیر و ستایش است.
به باور او، جهاد و مقاومت مردم افغانستان، سرمنشأ تحولات و تغییرات بسیار کلان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور ما بود. بسیاری از دست‌آوردهای کنونی نتیجۀ همان جان‎بازی‌ها و زادۀ همان تحولاتی است که در آن سال‌ها، به وقوع پیوسته است.
اما به گفتۀ آقای منصور، رهبران جهاد و مجاهدین، چنانی که لازم بود، نتوانستند از این جان‎بازی‎ها و قربانی‎دادن‎ها، برای ایجاد یک نظام سالم اسلامی که بتواند به درها و رنج‌های مردم ما مرحم بگذارد، استفاده کنند.
او تصریح کرد: «هشتم ثور را پایان حماسه‎سازی‌های ملت مسلمان افغانستان و آغاز آشکارشدن ضعف و ناتوانی رهبران مجاهدین حساب می‌کنم.»
آقای منصور معتقد است: «رهبران جهاد نگاه ناقص به انقلاب اسلامی داشتند، آن‎ها فکر می‎کردند که با سرنگونی نظام کمونیستی تمام مشکل حل خواهد شد و دنیا گل‌وگلزار خواهد شد، آن‎ها فکر می‌کردند همۀ مشکل مارکسیست‌ها هستند و با حذف آن‎ها مشکلی باقی نمی‎ماند، امنیت برقرار می‎‌شود، رفاه و آسایش به وجود می‌آید؛ اما این نگاه غلط بود.»
آقای منصور گفت که رهبران جهادی تدابیر لازم برای پیروزی و سمت‎وسو بخشی نظام نداشتند و با یک فکر خالی و دست خالی، وارد میدان شده بودند.
عبدالحفیظ منصور گفت، کسانی که در این جان‎‌بازی‌ها سهم و نقشی نداشتند، حالا به گونه‌یی تلاش می‌کنند با این پیروزی و افتخار مخالفت ورزند، اما آنان مربوط به یک گروه اندک هستند.
در این حال، قاضی نذیر احمد حنفی عضو مجلس نماینده‎گان می‎گوید که در هشتم ثور مردم افغانستان در برابر وحشت، ظلم و جنایت روس‌ها و گماشته‌گان شان به پیروزی رسیدند که این برای هیچ کسی پنهان نیست.
او گفت که از این پیروزی‌ها و جان‎بازی‎های مجاهدین و مردم افغانستان در نظام کنونی ارج‌گذاری صورت نمی‎گیرد.
این عضو مجلس تصریح کرد: نظام کنونی هشت ثور را تجلیل نه، توهین می‎کند؛ مجاهدان به نام‌‎های مختلف از صحنه خارج ساخته شدند.
آقای حنفی گفت که جان‌بازی‌های مردم افغانستان در برابر قشون متجاوز شوروی، ابرقدرت زمان را سر به نیست ساخت، اقتصادشان را فروپاشاند، ابزارهای نظامی‌شان را نابود کرد و بالاخره از جایگاه ابرقدرتی به زیر کشانید آن‌ها را.
او نقش تمامی رهبران مجاهدین و به ویژه احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور را در این پیروزی ارزنده توصیف کرد.
قاضی حنفی با توجه به وضعیت مجاهدین در حال حاضر گفت که برخی‌ها در تلاش اضمحلال و نابودی تاریخ پیروزی مجاهدین در برابر قشون سرخ هستند.
این عضو مجلس گفت که پلان به گونۀ ترتیب و تنظیم شده بود که ما نتوانیم از روز پیروزی شهدا، بیوه‎زنان و یتیمان مان گرامی‌داشت به عمل آوریم.
هشتم ثور در تقویم رسمی افغانستان رخصتی عمومی اعلان شده است.
قرار است مجاهدین روز یکشنبۀ هفتۀ آینده، از هشتم ثور گرامی‌داشت به عمل آورند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.