هزاران جوان در حمایت از نیروهای امنیتی دویدند

- ۱۳ ثور ۱۳۹۲

هزاران جوان در کابل برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان و مبارزه با فساد، همایش ورزشی دوش برگزار کردند.
در این همایش ورزشی که زیر عنوان «حرف نو، افغانستان نو» برگزار شده بود، جوانان نزدیک به ۹ کیلومتر را از مقابل خوابگاه دانشگاه کابل تا محله دارالامان، دویدند.
همایش ورزشی روز گذشته در کابل از سوی نهاد موسوم به روند سبز افغانستان به رهبری امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان برگزار شده بود.
جوانان در مسیر راه شعارهایی را علیه فساد، آلوده‌گی و ناپاکی شهر کابل و در حمایت از نیروهای امنیتی افغان سر می‌دادند.
امرالله صالح رییس نهاد روند سبز می‌گوید: «به حلقات سیاسی حاکم هشدار می‌دهیم که از هر نوع سیاسی سازی نهادهای دفاعی و امنیتی ابا ورزند.»
آقای صالح، افزود تمام جوانانی که امروز در این همایش ورزشی اشتراک کردند، خواهان قطع مداخلات حلقات سیاسی در تعیینات و امور مسلکی نیروهای امنیتی هستند.
حمایت از نیروهای امنیتی افغان در حالی صورت می‌گیرد که چهارشنبه شب درگیری چند ساعته میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار در مناطق مرزی صورت گرفت.
این درگیری در شرق این کشور باعث کشته شدن یک پولیس مرزی افغان و زخمی شدن سه نفر آنان شد.
مقامات افغان گفته‌اند که نیروهای امنیتی افغان در این درگیری موفق شدند کنترل پست بازرسی مرزی و تاسیسات امنیتی ایجاد شده توسط نیروهای پاکستانی را در دست بگیرند.
انتشار گزارش‎هایی درباره ساختن پست بازرسی مرزی و تاسیسات نظامی در ولسوالی گوشته توسط پاکستانی‌ها، روابط دو کشور را بیش از پیش تیره‎ ساخت.
روز گذشته، بسیاری از افغانها در صفحات اجتماعی فیسبوک و تویتر نیز با گذاشتن عکسهایی از سربازان افغان و نوشتن پیام‌هایی، از آنان حمایت کردند.
چندی پیش مجتبی پتنگ وزیر امور داخله از دخالت‌های نماینده‌گان شورای ملی در امور این نهاد شکایت کرده و آن را مانعی برای حرفه‌یی سازی نیروهای پلیس خواند.
آقای صالح همچنین گفت که اشتراک کننده‌گان همایش امروزی به این باورند که اراده سیاسی و رفتار قانون محور در مبارزه علیه فساد وجود ندارد. آنها از دولت افغانستان خواستند تا با توسل به عدالت رسمی در مبارزه با فساد اداری اقدامات جدی انجام دهند.
بسیاری در افغانستان می‌گویند فساد اداری گسترده در ادارات دولتی سبب شده میلیون ها دالر کمک‌های جامعه جهانی برای بازسازی افغانستان حیف و میل شود.
مبارزه با فساد اداری یکی از چالش های اصلی دولت افغانستان در یک دهه گذشته بوده. مشکلی که علاوه بر افغان‌ها، اعتراض جامعه جهانی را هم در پی داشته است. دولت وعده داده گام‌های جدی برای از میان برداشتن فساد بردارد. اما تاکنون از این گام‌های جدی خبری نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.