یک نمایندۀ ننگرهار به هیأت مجلس: پاکستانی‌ها براساس یک قرارداد از سرحد پیش آمده‌اند

- ۱۴ ثور ۱۳۹۲

یک عضو مجلس نماینده‎گان گفته است که نیروهای پاکستانی‌ براساس امضای یک قرارداد با مقام‎های ارشد امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی، از سرحد عبور کرده و وارد خاک افغانستان شده اند.
هیأت مجلس نماینده‌گان که به منظور بررسی اوضاع امنیتی ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار و ساخت‌وساز پاسگاه‌های مرزی پاکستان در این ولسوالی به ننگرهار سفر کرده بود، پس از تحقیقات پیرامون نبردهای اخیر در این ولایت، با مقام‌های محلی، سران قومی و اعضای شورای ولایتی ننگرهار نیز گفت‌وگو کرده است.
لالی حمیدزی رییس این هیأت به نقل از فریدون مومند نمایندۀ ننگرهار در پارلمان می‌گوید: «هنگامی که عبدالرحیم وردک وزیر دفاع بود و بسم‌الله محمدی ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده داشت و همچنان جنرال مک‌کرستال فرمانده‌کل نیروهای خارجی در کشور بود، آن‎ها در تورخم سندی را با پاکستانی‌ها امضا کرده‌اند که براساس آن، نیروهای پاکستانی وارد خاک افغانستان شده اند.»
به گفتۀ او، به این دلیل پاکستان ۴۵ کیلومتر به خاک افغانستان پیش آمده است و این شرم‌آور است.
آقای حمیدزی گفت که ما از آقای مومند خواسته‌ایم که در این زمینه اسناد و شواهد خویش را ارایه کند و او هم گفته که روز دوشنبه سندی را در این خصوص، به مجلس عمومی ارایه خواهد کرد.
رییس هیأت مجلس که به منظور بررسی درگیری‌های مرزی به ولایت ننگرهار سفر کرده بود، می‎گوید: « به دلیل مهم بودن این مسأله آجندای روز دوشنبۀ مجلس(فردا) را به آن اختصاص داده‌‌ایم و از تمامی رسانه‎ها هم خواسته‌ایم که به جای «میدیا پول» برای پوشش نشست روز دوشنبه، وارد تالار عمومی مجلس شوند.»
آقای حمیدزی گفت که اعضای هیأت مجلس که به ولایت ننگرهار سفر کرده بودند، سوگند یادکرده اند که تمامی حقایق را به روز دوشنبه به مردم افغانستان در تالار عمومی مجلس بازگو کنند.
رییس هیأت مجلس گفت که ۹۰ سرباز پولیس سرحدی در کندک چهار ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار در تشکیل وجود دارد، اما ۴۰ نفر آن‌ها از سوی سناتوران و اعضای مجلس به حیث محافظ خدمتی گرفته شده اند و ۲۰ تن دیگر هم در وظیفه حاضر نیستند؛ در حقیقت در این منطقه، ۳۰ سرباز پولیس سرحدی حضور دارند.
روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته در درگیری چند ساعته میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان، یک سرباز پولیس سرحدی افغانستان کشته و سه تن دیگر زخم برداشتند.
از تلفات نیروهای پاکستانی در این نبرد اطلاعات دقیقی در دست نیست.
مقام‌های امنیتی افغانستان گفته‌اند که در این نبرد‌ تأسیسات مرزی پاکستان را در خاک افغانستان ویران کرده اند.
رییس‌جمهور کرزی روز گذشته گفت که پاکستانی‌ها تلاش دارند، حکومت افغانستان خط دیورند را به رسمیت بشناسد، اما به گفتۀ آقای کرزی، آن‎ها هرگز این خط تحمیلی انگلیس‎ها را به رسمیت نخواهند شناخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.