نهادهای مدافع خبرنگاران: لت‌وکوب خبرنگاران افزایش یافته است

- ۱۵ ثور ۱۳۹۲

ادارۀ حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) طی همایشی از روز جهانی آزادی مطبوعات گرامی‌داشت به عمل آورد.
مسوولان نی روز گذشته در همایش گرامی‌داشت از روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرده‌اند که میزان خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته است.
صدیق الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها می‌گوید که در جریان چهار ماه گذشته، چهل موردِ خشونت علیه خبرنگاران در ادارۀ نی ثبت شده است.
به گفتۀ آقای توحیدی، رقم خشونت‌های انجام شده در سال روان میلادی نشان می‌دهد که خشونت علیه خبرنگاران در سال روان نسبت به زمان مشابه سال گذشته، دو برابر افزایش یافته است.
بیشترین خشونت علیه خبرنگاران از سوی مسوولان حکومتی و مأموران امنیتی صورت گرفته است.
آقای توحیدی افزود که لت وکوب، حملۀ مسلحانه، بدرفتارى و توهین از مواردی است که خبرنگاران همواره با آن روبرو بوده اند.
در این حال، عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در این برنامه گفت: «براساس اطلاعاتی که از سوی نهادهای حمایت از خبرنگاران به ما رسیده، روز به روز خشونت علیه خبرنگاران افزایش می‌یابد.»
آقای مبارز می‌گوید که برخی از افراد مانع دست یافتن خبرنگاران به اطلاعات می‌شوند.
او گفت، آزادی بیان هنوز هم در کشور نهادینه نشده و خبرنگاران از سوی زورمندان لت و کوب می‌شوند.
اما دین محمد مبارز راشدی، معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، رسانه‌ها را در کشور بهترین حامی و محافظ عنوان کرد و خواهان نشر برنامه‌هایی در رسانه‌ها شد که برای مردم مفید و مثبت واقع ‌می‌گردد.
آقای راشدی خاطرنشان کرد: باید تمام رسانه‌ها تبدیل به یک قدرت فرهنگی در جامعه شوند و نباید نقد نظریات به معنی دشمنی میان رسانه‌ها تلقی گردد.
همچنان، محمد یعقوبی خبرنگاری که چندی پیش در شهر هرات زخم برداشته بود و حالا برای کشیدن گلوله از بدنش به هندوستان می‎رود، خطاب به خبرنگاران در کابل گفت که اگر قوی شوید گلوله آنقدر هم درد ندارد.
از سوی دیگر، برخی از مسوولان رسانه‌ها و خبرنگاران از عدم به اجرا در آمدن قانون دسترسی به معلومات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که از سال‌هاست که این قانون در ادارات دولتی سرگردان است.
آنان از حکومت و مجلس نماینده‌گان خواستند تا قانون دسترسی به معلومات را هر چه عاجلتر تصویب کنند.
همچنان در این محفل برای گرامی‌داشت ازاین روز به شماری از خبرنگاران، تصویر برداران و گرداننده‌گان برنامه‌های رسانه‎ها جوایز و تقدیر نامه‌ها توزیع شد که سه تن از خبرنگاران به حیث خبرگاران برتر سال شناخته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.