حربۀ دیورند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

- ۱۶ ثور ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی روز شنبۀ هفتۀ جاری گفت که حکومت افغانستان هیچگاهی خط دیورند را به رسمیت نخواهند شناخت.
خط دیورند که در سال ۱۸۹۳ و در دوران حکومت «امیر عبدالرحمن خان» به امضا رسید و امان الله خان در پیمان راولپندی نیز بآن را به رسمیت شناخت در دوران ظاهرشاه مورد تردید قرار گرفت، اما هیچ اقدام عملی در این رابطه تا کنون صورت نگرفت. تنها در برخی مواقع دولت‌های وقت افغانستان برای تحریک مردم و تحت فشار قرار دادن پاکستانی‌ها از این مسأله به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده کرده اند؛ کاری که کرزی نیز اخیراً به آن دست زد، در حالی که در طی یازده سال حکومتش هیچ اقدام عملی در این باره ننمود و حتی این مسأله را برزبان نیاورد.
حامد کرزی رییس‌‎جمهور افغانستان اخیراً گفته بود که خط دیورند از طرف انگلستان بالای افغانستان تحمیل شده و این مسأله برای افغانستان قابل پذیرش نیست.
در عین حال، آقای کرزی تاکید داشت که پاکستان تلاش می‎کند تا از خط دیورند به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند؛ اما این تلاش‌ها بی نتیجه خواهند بود.
اما برخی از اگاهان مسایل سیاسی، از حکومت می‌خواهند تا برای حل مشکل دیورند، یک طرح جامع را ترتیب داده و سرنوشت این مشکل تاریخی را روشن سازد.
به گزارش پیام آفتاب، محمود صیقل آگاه امور بین‌الملل می‌گوید که دستگاه دیپلوماسی کشور باید واحد خاصی را برای پیدا کردن راه حل برای معضل دیورند ایجاد کند تا ابعاد مثبت و منفی آن را مورد ارزیابی قرار دهد.
به گفته وی، این واحد خاص باید طرح پیشنهادی خود را به شورای وزیران پیشکش کرده و آن طرح را بعد از اجماع عمومی به شورای ملی بسپارد.
صیقل افزود: «پارلمان در کمیته‌ها و کمیسیون‌های مربوط این طرح را ارزیابی کرده و بعد از آن برای حل معضل دیورند نیاز به لویه جرگه است.»
به باور وی، لویه جرگه نیز با راه‌اندازی یک همه پرسی تصمیم خواهد گرفت که خط دیورند پذیرفته شود یا رد؟
بر اساس اظهارات این آگاه امور بین‌الملل، برای جلوگیری از مصارف در همه‌پرسی می‌توان این روند را همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و یا هم پارلمانی برگزار کرد.
وی تأکید می‌کند که اگر حکومت بخواهد معضل دیورند را توسط لویه جرگه و همه پرسی حل کند، در حال حاضر که حمایت جهانی و کمک آن‌ها را دارد، باید از این فرصت بهترین بهره برداری را داشته باشد، در غیر آن در آینده حل نخواهد شد.
از سوی دیگر، برخی اعضای مجلس سنا از رییس جمهور کرزی می‌خواهند تا برای حل معضل دیورند؛ براساس اسناد موجود به گونه جدی اقدام کند.
محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا می‌گوید که دیورند یک مشکل عمده است که باید برای حل آن تصمیم جدی گرفته شود.
به گفته وی، پاکستان با استفاده از «حربۀ دیورند» در دهه‌های گذشته، به عنوان یک راهبرد استفاده کرده است و حال حکومت باید بر اساس منافع و مصالح علیای کشور، این معضل را حل کند.
با این حال، شماری از احزاب سیاسی نیز هشدار می‌دهند تا زمانی که معضل خط دیورند حل نشود، مشکل افغانستان با پاکستان پایان نخواهد یافت و از سوی دیگر، اسلام آباد از مداخلات خود دست بردار نخواهد شد.
این در حالی است که پاکستان خط دیورند را به رسمیت می‌شناسد؛ پیش از این مقام‌های این کشور گفته بودند هیچ مشکلی در این زمینه با افغانستان وجود ندارد. در عین حال دولتهای امریکا و بریتانیا نیز این خط را به عنوان مرز قانونی افغانستان و پاکستان به رسمیت می‌شناسند.
روز گذشته پاکستان بار دیگر تأکید کرد که مسأله دیورند خاتمه یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.