سرنوشت پول‌های سازمان‌های استخباراتی در ارگ ایمل فیضی: پول‌ها از مجرای شورای امنیت ملی مصرف شده است

- ۲۲ ثور ۱۳۹۲

ماندگار

ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که پول‌های کمک‌شدۀ سیا، از مجرای شورای امنیت ملی به مصرف رسیده و هر ماه گزارش چه‌گونگی مصرف آن، به سیا فرستاده شده است.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‌جمهور کرزی به روزنامۀ ماندگار گفت: «پول‎هایی که از سوی سیا دریافت شده، در جاهایی که به مصرف رسیده، کاملاً روشن و آشکار است. اسناد و مدارک هم از مصرف این پول‎ها وجود دارد، به سیا هم در خصوص مصرف این پول‎ها گزارش داده‌ایم. شخصاً رییس‎جمهور کرزی در این پول‎ها دخیل نیست و از این پول‎ها استفاده نکرده‎؛ این پول‎ها به بودجۀ شورای امنیت ملی افغانستان آمده است.»
پیشتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، از سرازیر شدن کمک‎های سازمان استخبارات امریکا به شورای امنیت ملی افغانستان ابراز بی‎خبری کرده بود.
آقای فیضی در بارۀ بی‌خبری داکتر اسپنتا از این کمک‎ها به شورای امنیت ملی گفت: «من فکر نمی‎کنم که دکتر اسپنتا از این کمک‎ها اظهار بی‌خبری کرده باشد؛ چه‌گونه ممکن است که او مشاور شورای امنیت ملی باشد و از این کمک‌ها خبر نباشد؟ او یقیناً با خبر است. چون شورای امنیت از جانبِ او رهبری می‎‏شود. این پرسش و موضوعِ جدی نیست؛ زیرا حساب و کتاب همه روشن است.»
سخنگوی حامد کرزی تصریح کرد: این پول‌ها برای درمان مریضی مقام‎های حکومتی، کمک به خانوادۀ شهدا، کمک به دانشجویان و به پرداخت کرایه ‌خانه‌ها به مصرف رسیده است.
او مقدار این کمک‎ها را مشخص نکرد.
آقای فیضی گفت: «مقدار پولی که کمک شده را اعلان کرده نمی‎توانیم، اما به اندازه‎یی‌که رسانه‎های بین‌المللی گفته‌اند، کمک‌ها به آن اندازه نبوده است. براساس موافقه‎یی که میان رییس‎جمهور کرزی و رییس دفتر سیا صورت گرفته، نمی‌‎توانیم مقدار این پول را مشخص اعلان نماییم.»
سخنگوی رییس‌جمهور کرزی اضافه کرد که تمامی حکومت‎ها یک بودجۀ مخفی دارند که در هنگام ضرورت عاجل از آن کار می‎گیرند، زیرا پروسۀ رسمی که از جانب وزارت مالیه طی می‎شود، زمانگیر است.
در این حال، شماری از نماینده‎گان مجلس می‎گویند که از مقام‎های حکومتی در خصوص پول‌هایی که از سازمان‌های استخبارات انگلیس و امریکا دریافت کرده‎اند، خواستار توضیحات شده‎اند، اما تا اکنون مقام‎های حکومتی در این خصوص، به مجلس توضیحاتی ارایه نکرده‌اند.
به گفتۀ آن‎ها، دریافت پول از سازمان‎های استخباراتی خارجی، خیانت ملی است.
نماینده‏‎گان مجلس می‎گویند که آن‎ها در جریان مقدار هزینه‌هایی‌که از سوی استخبارات انگلیس، امریکا و… به ارگ پرداخت شده، قرار ندارد.
فاطمه عزیز نمایندۀ ولایت کندز در مجلس به روزنامۀ ماندگار گفت: از وقتی‌که این مسأله به رسانه‌های داخلی و خارجی نشر شد و نیز حکومت دریافت پول‌ از سوی سازمان سیا به دفتر ریاست‌جمهوری را تایید کرد، اعضای مجلس نماینده‌گان در چندین جلسه در این زمینه، نگرانی‌های خویش را ابراز داشتند.
این نمایندۀ مجلس گفت: پرسش اساسی این‌جاست که چه‌گونه یک کشور مستقل بدون این‌که پارلمان و وزیر مالیه‌اش در جریان قرار داشته باشد، شماری از افراد و گروه‌های مشخص، از سازمان‌های استخباراتی پول‌های هنگفتی را دریافت می‌کنند.
او گفت که دریافت پول‌ از سازمان‎‌های استخباراتی به شدت مایۀ نگرانی مردم افغانستان است.
داکتر عزیز افزود: «این مسأله خلاف تمام قوانین نافذۀ کشور است؛ دولت هزینه‌های گزافی را به‌ صورت پنهانی از سازمان سیا به دست آورده است که این خیانت ملی می‌‎باشد. باید رییس‌جمهور در مورد این پول‌ها، به نماینده‌گان مجلس پاسخ بگوید، ورنه تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.»
او در خصوص این که چرا مجلس در بارۀ دریافت پول‌های استخباراتی از سوی ارگ ریاست‌جمهوری، سکوت کرده است گفت: در داخل مجلس حکومت وضعیتی را به وجود آورده که نماینده‎گان نمی‌توانند به چنین موضوعات کلان ملی بپردازند.
داکتر عزیز گفت: حکومت تلاش می‎کند مجلس نتواند روی این موضوعات تمرکز کند؛ بل آن‌ها می‎خواهند نماینده‏‎گان مجلس درگیر مسایل کوچک باشند؛ حکومت برنامه دارد و می‎خواهد مجلس را درگیر خودش بسازد. «
زیرا به گفتۀ بانو عزیز، حکومت این مسأله را خوب می‌داند، اگر مجلس فرصت پیدا کند، دریافت این پول‌ها را حتماً مورد بازپرس قرار خواهد داد؛ از این‌رو وضعیتی را در مجلس به وجود آورده که نماینده‏گان اصلاً به چنین مسایلی فکر نکنند و میان هم درگیر باشند.
در این حال، سید اسحاق گیلانی نمایندۀ دیگر مجلس می‌گوید: مجلس نماینده‌گان در بارۀ پول‌هایی‌که حکومت افغانستان از سازمان سیا گرفته است، خواهان معلومات از وزیر خارجه و رییس شورای امنیت ملی کشور شده است.
او هم‌چنان گفت: رییس شورای امنیت ملی کشور باید به نماینده‌های مردم افغانستان در بارۀ چه‌گونگی مصارف آن توضیح دهد، در آن صورت قناعت نماینده‌های ملت فراهم خواهد شد.
پیشتر، رییس‌جمهور کرزی گفته بود که دفتر وی طی ۱۰ سال گذشته مبالغی را از سازمان سیا دریافت کرده است، اما این مبالغ را کم توصیف کرد.
آقای کرزی در جمع خبرنگاران در فنلند گفته بود: بله، دفتر امنیت ملی طی ۱۰ سال گذشته حمایت‌هایی را از امریکا دریافت کرده است. این مبالغ ماهانه بوده و مقدار زیادی نبوده و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.