واشنگتن دست به دامن مسکو: برای حل بحران افغانستان کمک‌مان کنید

- ۲۶ جوزا ۱۳۹۲

مایکل مک‌فول، سفیر امریکا در روسیه، با اشاره به خروج نیروهای نظامی از افغانستان در سال ۲۰۱۴، اعلام کرد: واشنگتن نیازمند همکاری مسکو پس از خروج نیروهایش از افغانستان است.
رسانه‌های مربوط به روسیه گزارش می‌دهند که این دپلمات امریکایی با حضور در دانشکده مطالعات سیاسی مسکو، به نماینده‌گی از
باراک اوباما اظهار داشت: ایالات متحده امریکا به این باور است که با کمک مسکو به عنوان شریک، می‌تواند بسیاری از مسایل جهانی را حل کند.
مایکل مک‌فول می‌گوید: ایالات متحده امریکا روسیه را به چشم رقیب امنیتی نمی‌بیند، بلکه بر این باور است که با کمک مسکو به عنوان شریک می‌تواند بسیاری از مسایل جهانی را حل کند.
سفیر امریکا در روسیه، وضعیت افغانستان را مساله‌یی جهانی عنوان کرده و گفته است: افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۴ از مهم ترین مسایل جهانی محسوب می‌شود، که مسکو و واشنگتن می‌توانند در مورد آن با همدیگر همکاری کنند.
اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که در مورد برنامه‌های ایالات متحده امریکا در افغانستان درک واضحی وجود ندارد، زیرا ایالات متحده از یک سو قصد دارد نیروهای خود را خارج کند و از سویی دیگر در تلاش ایجاد پایگاه های نظامی است.
امضای پیمان استراتژیک افغانستان و امریکا که بر مبنای آن قرار است امریکا در افغانستان حضور دراز مدت داشته باشد، واکنش مقامات کشورهای مختلف از جمله روسیه با خود داشته است.
با این همه سفیر روسیه در افغانستان می‌گوید: همکاری‌های منطقه‌یی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان و منطقه بوده و روسیه آماده‌گی دارد تا از طریق چهارچوب‌های منطقه‌یی مثل «سازمان همکاری شانگهای» و در یک بافت بین‌المللی وسیع‌تر به پشتیبانی‌های خود از افغانستان ادامه دهد.
روسیه و کشورهای اسیای میانه نگرانی خویش را از افزایش ناامنی و قاچاق مواد مخدر پس از خروج سربازان ناتو و امریکا از افغانستان اعلام کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.