احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





امروز پیمان امنیتی امضا می‎شود/ مشاور اوباما: مطـمین نیستم اشرف‌غنی خود پیمان را امـضا کـند

گزارشگر:8 میزان 1393 - ۰۷ میزان ۱۳۹۳

مشاور ارشد رییس جمهوری امریکا گفت که واشنگتن و کابل امروز (سه‌شنبه) قراردادی را امضا خواهند کرد تا شماری از نیروهای امریکایی بتوانند پس از سال ۲۰۱۴ نیز در افغانستان بمانند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، جان پودستا روز دوشنبه گفت: مطمین نیست اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری جدید افغانستان امضا کننده قرارداد باشد.
پودستا تأکید کرد که وی از سوی ایالات متحده این قرارداد را امضا خواهد کرد.mnandegar-3 تا اکنون مشخص نشده است از سوی افغانستان چه کسی این پیمان را امضا خواهد کرد.
این قرارداد به ارتش امریکا اجازه خواهد داد که پس از پایان ماموریت نیروهای ائتلاف در ۳۱ دسمبر (پایان سال میلادی)، حدود ۱۰ هزار سرباز خود را در افغانستان نگه دارد.
پیش از این، مقام های امریکایی گفته بودند که انتظار دارند اشرف غنی احمد زی پس از ریاست جمهوری، قرارداد امنیتی یادشده را امضا کند. احمدزی دیروز سوگند ریاست جمهوری خورد.
سفارت امریکا در کابل نیز اعلام کرد که دولت افغانستان امروز سه شنبه توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه با واشنگتن را امضاء خواهد کرد.
توافقنامه مذکور در زمینه مسایل امنیتی خواهد بود و میان دولت اشرف غنی احمدزی، رییس‌جمهوری افغانستان و دولت امریکا امضا خواهد شد.
پیشتر چند بار و به دلیل مخالفت حامد کرزی، رییس‌جمهوری سابق افغانستان امضای این توافقنامه به تعویق افتاده بود و بالاخره منجر شد تا دولت جدید افغانستان آن را امضا کند. حامد کرزی در دوران خدمتش امضای این توافقنامه را به تعویق انداخت و امضای آنرا به دولت جدید افغانستان و رییس جمهوری جدید واگذار کرد. حال با روی کار آمدن دولت وحدت ملی به ریاست اشرف غنی احمد‌زی، رییس‌جمهوری جدید افغانستان این معاهده قرار است امروز به امضا برسد.
توافق همکاری استراتژیک امریکا – افغانستان رسماً به عنوان توافقنامه همکاری استراتژیک بادوام میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا شناخته می‌شود.
پیش‌نویس قرارداد امنیتی ارایه شده شباهت‌های بسیاری با توافقنامه امنیتی امریکا با عراق دارد.
بر اساس این قرارداد، امریکایی‌ها حداقل پنج پایگاه نظامی دایمی را در مناطق شیندند، شورابک، قندهار، بگرام و خوست ایجاد خواهند کرد و مجاز خواهند بود پایگاه‌های دایمی و موقت یا عملیاتی دیگری را در هر نقطه از افغانستان که صلاح بدانند، ایجاد کنند و بدین منظور در استفاده از هرگونه امکانات منقول و غیرمنقول افغانستان، آزاد خواهند بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.