۹ باور نادرست پزشکیِ شایع میان مردم

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۲

بخش نخست
از توصیه‌هایی مثل نوشیدنِ هشت گیلاس آب در روز تا هشدارهایی مثل در خانه ماندن در فصل سرما هنگام بیماری، با وجود این‌که بارها و بارها نادرستی‌شان تأیید شده است، اما در بین عموم باقی ‌مانده‌اند. در زیر به ۹ مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.
۱ـ واکسن‌ها ممکن است موجب بروز آنفولانزا شوند.
با این‌که بدن ممکن است با یک تبِ خفیف به همه واکسن‌ها واکنش دهد، اما این شایعات که واکسن آنفولانزا باعث ابتلا به آنفولانزا می‌شود، کاملاً نادرست است. درست است که این واکسن حاوی ویروس‌های مرده آنفولانزا است، اما این ویروس‌ها مرده هستند. یک ویروس مرده نمی‌تواند موجب ابتلا به آنفولانزا شود. درمورد این‌که واکسن‌ها موجب ابتلا به اوتیسم می‌شوند هم باید گفت که این شایعه در سال ۱۹۹۸ توسط یک مقاله که در مجله «The Lancet” به چاپ رسید، پخش شد.
در این مقاله، والدین هشت کودک مبتلا به اوتیسم عنوان کرده بودند که تصور می‌کنند فرزندان‌شان بعد از زدن واکسن سرخک و سرخجه به این مشکل مبتلا شده‌اند. ارتباط بین این دو خیلی زود با علت جایگزین شد و از آن زمان با وجود تحقیقات بی‌شمار که هیچ ارتباطی بین این واکسن‌ها و بالا بردن احتمال ابتلا به اوتیسم پیدا نکردند، این شایعات همه جا پراکنده شد. متأسفانه، بقای این باور نادرست، زمان و هزینه زیادی را که می‌توانست در جهت تحقیقات مربوط به اوتیسم صرف شود، برای اثبات دوباره و دوباره این‌که واکسیناسیون موجب ابتلا به آن نمی‌شود، تلف می‌کند.
۲ـ مکمل‌های غذایی همیشه سلامت شما را ارتقا می‌بخشند.
تحقیقات مختلفی به اثبات می‌رسانند که مکمل‌های ویتامینه نه‌تنها ممکن است بی‌تأثیر باشند، بلکه می‌توانند خطراتی نیز به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال، افرادی که ویتامین C و E مصرف می‌کنند، ممکن است خود را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهند؛ زیرا مقدار زیاد از این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است موجب اختلالات ژنتیکی شود. به همین ترتیب، در یک تحقیق دیگر مشخص شد که مکمل‌های روغن ماهی با سرطان در موش‌ها مرتبط است. FDA به اندازه داروها برای مکمل‌های غذایی هم قوانین ندارد، به همین دلیل در مورد ایمنی بسیاری از مکمل‌ها تحقیق نشده است. علاوه‌ بر این، ممکن است ادعاهای تاییدنشده‌یی روی برچسب ظرف این مکمل‌ها نوشته شده باشد و حتا ممکن است دوز مصرفی نیز نادرست توصیه شده باشد. اما اگر این ویتامین‌ها و ترکیبات از موادغذایی طبیعی دریافت شوند نه قرص و مکمل، نیازی به نگرانی برای مصرف دوز بالا نیست.
۳ـ هوای سرد باعث بیمار شدن‌تان می‌شود.
این باور در سراسر جهان متداول است، اما کاملاً اشتباه می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که بیشتر علایم سرماخورده‌گی ـ چه واقعی و چه تصوری ـ در زمانی که سردمان است، احساس می‌شود. اما این درجه هوا نیست که ما را در مقابل ویروس‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. از سال ۱۹۶۸ که تحقیقی در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، مشخص شد که وقتی محققان افراد سرمایی را در معرض rhinovirus، یکی از متداول‌ترین ویروس‌های سرماخورده‌گی، قرار دادند، چه اتفاقی افتاد. نتیجه‌ها نشان داد که افراد در هوای سرد نسبت به زمان‌هایی که در دماهای متعادل‌تری هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرماخورده‌گی ندارند. و اگر سرما خورده باشید، هیچ دلیلی ندارد که نتوانید بیرون در هوای سرد بروید.
با این‌که استراحت در این زمان بسیار عالی است، اما هوای سرد تفاوتی در سرعت بهبودی شما ایجاد نمی‌کند. در واقع، با این‌که تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی است، اما این امکان وجود دارد که قرارگیری در معرض هوای سرد می‌تواند حتی به بدن‌تان کمک کند. برخی دانشمندان حدس می‌زنند که سرماخورده‌گی به این دلیل در ماه‌های سرد بیشتر اتفاق می‌افتد که افراد بیشتر در داخل خانه و فضاهای سربسته می‌مانند، بیشتر با هم در ارتباط نزدیک هستند و میکروب‌ها فرصت بیشتری برای پراکنده‌ شدن دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.