والی جوزجان کنار می‎رود

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۲

رییس شورای ولایتی جوزجان می‌گوید: محمد عالم ساعی والی این ولایت به دلیل نا رضایتی شماری از باشنده‌گان ولایت جوزجان از وظیفه‌اش کناره‌گیری می‌کند.
عبدالحی حیات به خبرگزاری پیام آفتاب گفت: به دنبال تظاهرات اخیر باشنده‎گان ولایت جوزجان اکنون والی این ولایت تصمیم گرفته است تا برای جلوگیری از آشوب های احتمالی بنا بر خواست شماری از باشنده‎گان این ولایت از وظیفه‌اش کنار رود.
تنش‌های اخیر میان محمد عالم ساعی والی جوزجان و جنرال عبدالرشید دوستم رهبر و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان تظاهرات گسترده‌یی مردمی مبنی بر برکناری والی جوزجان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان به دنبال داشت.
کشمکش‌های میان دوستم و ساعی زمانی اوج گرفت که به گفته مسوولان محلی جوزجان عبدالرشید دوستم منزل محمد عالم ساعی را محاصره کرد و درگیری مسلحانه میان نیروهای جنرال دوستم و عالم ساعی صورت گرفت.
بعد از این تنش‌ها در چهارمین روز تظاهرات باشنده‎گان ولایت‌های تخار، سرپل، فاریاب و جوزجان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان گردهم آمدند و سردادن شعارهایی بر ضد والی جوزجان خواهان بر کناری او شدند.
رییس شورای ولایتی جوزجان می‌گوید: گفت‌وگوهایی که میان رؤسا شورای ولایتی جوزجان و فاریاب با محمد عالم ساعی صورت گرفته است، والی جوزجان وعده سپرده است تا به خاطر جلوگیری از خشونت‌های احتمالی، ولایت جوزجان را تا چند روز دیگر ترک خواهد کرد.
گفته می‌شود که بعد از درگیری میان نیروهای عبدالرشید دوستم و محمد عالم ساعی بیشتر مغازه‌ها، بازارها و نیز برخی از ادرات دولتی در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان به حالت تعطیل درآمده است.
همچنین از روز درگیری نیروهای دوستم و ساعی در ولایت جوزجان به حالت آماده باش قرار دارند، و رفت و آمد مردم نیز در این ولایت به حالت چشمگیری کاهش یافته است.
با این حال محمد عالم ساعی والی جوزجان می‌گوید: تاهنوز تصمیمی برای برکناری وی گرفته نشده است.
او ادامه داد: بحث و گفت‌وگو با مقامات بلند پایه حکومتی و ریاست عمومی مستقل ارگان‌های محل صورت گرفته است و قرار است هیأتی برای بررسی این موضوع از مرکز به ولایت جوزجان سفر کنند.
وی خاطر نشان کرد: بعد از بررسی هیأت از ولایت جوزجان مشخص خواهد شد که از وظیفه‌اش برکنار خواهد شد یا خیر؟! اما تا امدن و بررسی کردن هیأت از جوزجان وی به حیث والی این ولایت به فعالیت‌اش ادامه خواهد داد.
والی جوزجان با بیان اینکه تظاهرات مسالمت‌آمیز حق قانونی هر شهروند افغان است و افزود: برکناری و یا تبدیل ماموران حکومت از صلاحیت‌های حکومت مرکزی است، غیر حکومت مرکزی دیگر هیچ ارگانی صلاحیت برکناری ماموران حکومت را ندارد.
این در حالی است که بعضی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد که مذاکرات و گفت‌وگو میان محمد عالم ساعی و جنرال دوستم برای حل این تنش‌ها آغاز شده است، اما والی جوزجان این موضوع را شدیداً رد کرده می‌گوید: بعد از درگیری با جنرال دوستم هیچگونه رابطه و تماسی با او ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.