خشم کابل از درخواست تازۀ پاکستان

- ۱۰ سرطان ۱۳۹۲

پیشنهاد دولت پاکستان برای اتحاد دولت افغانستان با طالبان و تشکیل دولت ائتلافی در این کشور، خشم کابل را در پی داشت.
ارشاد احمدی معاون وزیر امور خارجۀ افغانستان گفت: پاکستان ایدۀ تقسیم قدرت میان کابل و طالبان را به عنوان بخشی از گفت‌وگوهای صلح در این کشور مطرح کرده است.
احمدی گفت این مسأله را سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان روز جمعه در دیدار با عمر داوودزی سفیر افغانستان مطرح کرد. بر اساس این ایده، دولت افغانستان بخشی از قدرت را در تعدادی از ولایت‌ها به طالبان واگذار می‌کند و به این ترتیب نوعی از حکومت فدرالی شکل می‌گیرد.
معاون وزیر خارجه افغانستان گفت‌: «به نظر ما پاکستانی‌ها تلاش می کنند برای رسیدن به آنچه که از طریق طالبان و در عرصه نبرد دست نیافتند، با مطرح کردن نظریه فدرالیسم برسند.» احمدی گفت، افتتاح دفتر طالبان در پایتخت قطر که موجی از اعتراضات را در افغانستان در پی داشت، بخشی از طرح پاکستان برای افزایش وجهه بین‌المللی این گروه است.
پاکستان روی رهبران طالبان افغانستان، که شهر کویته در جنوب غرب پاکستان مستقر هستند، نفوذ قابل توجهی دارد.
معاون وزیر امور خارجه افغانستان گفت به رغم اینکه برخی امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت جدید نواز شریف در پاکستان از میزان دخالت اسلام آباد در امور افغانستان کاسته شود، ولی مقامات افغانستان احساس می‌کنند که دولت جدید اسلام آباد به بازی دوگانه‌یی ارتش و استخبارات این کشور در افغانستان کمک می کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت استخبارات پاکستان نقشی مهم در افتتاح دفتر طالبان در دوحه داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.