کریم خلیلی برای سفر رسمی به هند رفت

- ۳۰ اسد ۱۳۹۲

محمدکریم خلیلی معاون دوم ریاست‏‎جمهوری برای گفت‌وگو با مقامهای هندی درباره اجرایی کردن توافقنامه‌های قبلی دو کشور، در یک سفر سه روزه به دهلی نو رفته است.
عارف بصیر از مسوولان دفتر آقای خلیلی به بی‌بی‎سی گفت: «جناب خلیلی به هند سفر کرده برای اجرایی کردن بعضی تعهداتی که قبلاً بین دو کشور وجود داشته است.»
او افزود که آقای خلیلی در این سفر با شری پراناب موکرجی، رییس جمهوری و مان‌موهان سینگ نخست‎وزیر هند دیدار و گفت‎وگو خواهد کرد.
معاون رییس جمهوری افغانستان را عبدالهادی ارغند‌یوال وزیر اقتصاد، عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی و شیرمحمد کریمی رییس ستاد مشترک ارتش همراهی می‌کنند.
عارف بصیر گفت آقای خلیلی با مقام‌های هندی در باره مسایل امنیتی هم صحبت خواهد کرد، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.
پیش از این حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در سفری به هند از این کشور درخواست کرده بود که افغانستان را کمک تسلیحاتی کند، اما مقامهای هندی گفته بودند که امکان‎پذیر نیست که جنگ افزارهای سنگین در اختیار افغانستان قرار دهد.
آنگونه که برخی از رسانه‎های هندی در جریان سفر آقای کرزی به هند نوشتند، توپهای ۱۰۵ملی متری، هواپیماهای انتونوف ۳۲ ساخت روسیه، تجهیزات احداث پلهای استحکام و وسایط حمل و نقل برای ارتش از مهم‎ترین فهرست درخواستی رییس جمهوری افغانستان بوده است.
با این همه، پس از سفر آقای کرزی هم یک هیأت امنیتی هندی برای بررسی نیازمندی های افغانستان به کابل سفر کرد، ولی جزئیات این سفر رسانه‌ای نشد.
روابط هند در افغانستان همواره از سوی پاکستان، رقیب هسته ای کشور در منطقه با دقت و حساسیت دنبال شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.