آماده‏گی تاجیکستان برای خروج ناتو از افغانستان

- ۱۱ سرطان ۱۳۹۲

تاجیکستان آمادۀ مقابله با ناامنی‌های احتمالی در مرز با افغانستان می‌شود.
نیروهای امنیتی، مرزبان انتظامی و نظامی تاجیکستان روز سه‌شنبه مانور مشترک در منطقه مرزی با افغانستان برگزار کردند.
خشنود رحمت‌الله‌اف سخنگوی نهاد مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان به رسانه‌ها گفت: در این مانور مشترک که با مشارکت حدود یک هزار نظامی مرزبان، نیروهای امنیتی، وزارت‌های کشور و دفاع برگزار شده‌ است، اقداماتی در جهت تقویت همکاری برای حفاظت از مرز با افغانستان تمرین خواهد شد.
به گفته وی، برنامه این تمرینات در مدت ۲ روز در منطقه «پنج پایان» با استفاده از تجهیزات گوناگون نظامی دفاعی، کاربرد مهمات جنگی، ماشین‌های زرهی و بالگردها اجرا خواهد شد.
این منبع تصریح کرد که اصل این مانور اجرای یک شبیه سازی جنگی است که نیروهای عملیات در مقابل یک گروه افراطی مسلح که از خارج به خاک تاجیکستان حمله کرده، مقاومت و مبارزه خواهند کرد.
رحمت‌الله‌اف سازماندهی عملیات پیگیری، مقابله با گروه مسلح افراطی و خنثی کردن اهداف متجاوزان را از محور برنامه‌های این مانور مشترک عنوان کرد.
این منبع حضور فعال نیروهای امنیتی و پرسنل وزارت‌ کشور و دفاع را گامی برای ایجاد زمینه فعالیت هماهنگ مشترک در جهت تأمین امنیت در مناطق مرزی و تقویت تدابیر حفاظتی مرز با افغانستان دانست.
وی گفت: این مانور مشترک تحت رهبری مقامات کمیته امنیت ملی، وزارت‌ دفاع و کشور انجام می‌شود.
تاجیکستان با افغانستان حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و به دلیل اینکه جغرافیای بخش عمده‌ای از این مرز کوهستانی و صعب‌العبور است، مشکلاتی را در امر حفاظت و نظارت مناسب خطوط مرزی ایجاد می‌کند.
کارشناسان برنامه‌ریزی برگزاری این مانور را گام دولت تاجیکستان در جهت تقویت حفاظت مرز کشور و اقدامی در زمینه آمادگی برای احتمال بروز بی‌ثباتی‌های احتمالی در مرحله خروج نیروهای ناتو به رهبری امریکا از افغانستان می‌دانند.
هفته گذشته نیز مقامات نظامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در نشست «بیشکک» طرحی را از تصویب گذراندند که به موجب آن، همکاری‌های نظامی کشورهای عضو این سازمان همزمان با طرح خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.