سازمان ملل به حکومت افغانستان: انتخابات عادلانه را برگزار کنید

- ۱۱ سرطان ۱۳۹۲

معاون دبیرکل سازمان ملل در پایان سفر پنج روزه خود به افغانستان گفت، این سازمان به حمایت خود از کابل برای تضمین این مساله که شبح جنگ به افغانستان باز نمی‌گردد و نیز برای مقابله با فقر و نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد.
یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: هر برنامه‌یی که برای افغانستان ترسیم شود ما از آن حمایت می‌کنیم و به فعالیت خود برای مقابله با بحران‌های موجود در این کشور ادامه می‌دهیم.
وی در جریان سفر خود به این کشور با حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، مشاوران وی و همچنین رییس پارلمان افغانستان دیدار کرد.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان سفر خود به بخش جنوبی افغانستان با گروهی از زنان و فعالان دیدار کرد و با اعضای گروه منصوب شده از جانب کرزی به منظور مذاکره با طالبان و اعضای شورای عالی صلح افغانستان و همچنین کمیسیون مستقل انتخاباتی این کشور به بحث و مذاکره نشست.
وی با اشاره به این مساله که نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) قرار است در پایان سال آتی میلادی از این کشور خارج شوند، گفت: من در برهه‌یی از زمان در افغانستان حضور یافته‌ام که این کشور خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پنجم اپریل سال ۲۰۱۴ آماده می‌کند. این انتخابات یک رویداد مهم است و از نظر تاریخی اهمیت فراوانی برای افغانستان دارد. امیدوارم انتخابات سال آتی میلادی آزاد و عادلانه برگزار شود و مردم حضور گسترده‌یی در آن داشته باشند.
سفر معاون دبیرکل سازمان ملل در حالی صورت گرفته که افغانستان در ماه جون سال جاری میلادی با یک سری حملات از جمله انفجار انتحاری در دادگاه عالی این کشور و حملات جداگانه در کاخ ریاست جمهوری افغانستان مواجه بود.
براساس گزارش‌ها، تلفات غیرنظامیان هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان از آغاز سال جاری میلادی تا ششم جون بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در جریان حملات انتحاری و سایر درگیری‌ها کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند. در حالیکه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۲ میلادی ۲۴ درصد افزایش داشته است.
این مقام مسوول سازمان ملل در ادامه با تاکید بر اینکه یک راه حل سیاسی باید برای پایان دادن به مناقشات با طالبان در نظر گرفته شود، افزود: این یک دوران بسیار مشکل و سخت برای دولت و مردم افغانستان است . مردم این کشور همچنان بسیار فقیر هستند و ناامنی در این کشور بیداد می‌کند.
برگزاری کنفرانس بین‌المللی در توکیو در مورد افغانستان نیازهای این کشور را مشخص کرد و برگزاری نشستی جداگانه در شیکاگو نیز بر اوضاع امنیتی در افغانستان تمرکز داشت.
همچنین در این دو نشست بیش از ۲۰ میلیارد دالر برای کمک به بازسازی و تامین امنیت افغانستان جمع شد.
معاون دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: سازمان ملل هم‌اکنون در مرحله بحرانی به منظور پیشرفت و توسعه در افغانستان قرار دارد. هم‌اکنون زمان حضور نیروهای سازمان ملل در افغانستان است. اگر این سازمان بین‌المللی نقش سازنده خود را در افغانستان ایفا کند، تمام مشکلات حل خواهد شد و اگر هم این موقعیت را از دست بدهیم دچار شکست می‌شویم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.