وزیر خارجۀ هند: با ارسال سلاح به افغانستان نمی‎خواهیم مشکل‎ساز شویم

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

هند درخواست افغانستان را مبنی بر تأمین سلاح و تجهیزات جنگی سبک و سنگین، رد کرد و توضیح داد که نه در جایگاه توزیع این سلاح‌هاست و نه تمایلی به این کار دارد.
هند پاسخ خود را مدتی پس از آن اعلام کرد که حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان این موضوع را با منموهان سینگ، نخست وزیر هند در میان گذاشته بود.
کرزی در جریان سفر اخیر خود به هند، فهرستی از خواسته‌های افغانستان را به نخست وزیر هند ارایه کرد که شامل حمایت بیشتر نظامی و غیرنظامی پس از خروج نیروهای ناتو به فرماندهی امریکا در سال ۲۰۱۴ بود.
سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند روز جمعه در این باره گفت: ما تصمیم داریم که با سلاح‌های… ادامه صفحه ۶
با ارسال سلاح به افغانستان…
غیرکشنده به این کشور کمک کنیم، اما من فکر نمی‌کنم که بتوانیم سلاح‌های مرگبار توزیع کنیم.
وی با اشاره به اینکه هند تاکنون نیز با ارسال تجهیزات مهمی از افغانستان حمایت کرده افزود: وسایل نقلیه‌یی از جمله بالگردها، از جمله این تجهیزات است.
وزیر امور خارجه هند تصریح کرد: این حوزه‌یی حساس است که افراد دیگری در آن سهیم هستند و ما تمایل نداریم وارد آن شویم.
وی افزود: افراد زیادی هستند که چشم انداز امیدوارانه‌یی درباره آینده افغانستان دارند و اگر ما بخواهیم به این کشور کمک کنیم باید از راهی باشد که مشکل‌ساز نشود.
وزیر امور خارجه هند ضمن تاکید بر رابطه مداوم با افغانستان اظهار داشت: ما در بلند مدت با افغانستان خواهیم بود و این کشور را تنها نمی‌گذاریم.
وی افزود: فکر می‌کنم اکنون برای امریکا بسیار زود است که تصویر کاملی به ما بدهد. افغانستان هم خود قادر به ارایه این تصویر نیست و حتی در کنفرانس وزرایی که در قلب آسیا برگزار شد، همه تایید کردند که هیچ نقشۀ مشخصی برای مسیر آینده افغانستان و اینکه سال ۲۰۱۴ چه اتفاقی می‌افتد وجود ندارد.
خورشید درباره گفت‌وگوی دولت افغانستان با طالبان گفت: اقدام امریکایی‌ها در این باره هنوز در حد حرف است و ما نمی‌دانیم که موفق می‌شوند یا نه.
وی افزود: با توجه به اینکه امریکایی‌ها و قطری ها قادر نبودند به نقطه مشترکی برسند، ما نمی‌توانیم اکنون کار زیادی انجام دهیم و تنها باید منتظر بمانیم که این طوفان فروبنشیند تا اوضاع بخوبی دیده شود و ما بدانیم که باید چه کاری انجام دهیم.
وزیر امور خارجه هند تصریح کرد: هر اتفاقی که در گفت‌وگوهای صلح افغانستان می‌افتد باید به رهبری و کنترل افغانستان باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.