دفتر طالبان در قطر ارگ را لرزاند دکتر لودین: وضعیت افغانستان شبیه به «وادی گرگ‌ها» است

گزارشگر:محمد هارون مجیدی - ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

برخی از نهادهای مدنی، پروسۀ صلح حکومت با مخالفان مسلح دولت را به شدت انتقاد کرده و گفته‎اند که مردم افغانستان تا اکنون در جریان مذاکرات صلح قرار نگرفته‎اند.

در نشستی که روز گذشته زیر عنوان «درونمای صلح در افغانستان» از سوی ایتلاف عدالت‎خواهان افغانستان در تالار کنفرانس‎های وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شده بود، سخنرانان دولت‎های قطر و پاکستان را به خاطر حرکت‎های اخیرشان به شدت مورد انتقاد قرار داده‎اند.
لیاقت علی امینی رییس ایتلاف عدالت‎‌خواهان افغانستان گفت: صلحی که عزت کشور و مردم در آن حفظ شده ‌باشد، نیاز همۀ ما است و همه برای آن تلاش می‌‌نماییم.
او با این که همۀ کشورها در افغانستان در صددِ عملی‌ساختن برنامه‌های خود هستند، گفت: گشایشِ دفتر طالبان در قطر با حمایت حکومت پاکستان و قطر برای دوباره روی کار آوردن امارت اسلامی طالبان صورت گرفته است.
آقای امینی تصریح کرد: این عملکردِ قطر و پاکستان سبب شد طالبان که یک گروهِ بی‌هویت بودند، مشروعیت سیاسی پیدا کنند و در محور معادلات سیاسی قرار بگیرند.
او به‌ این باور است اتفاقاتی که در دفتر قطر به میان آمد، زلزله‌یی سیاسی بود که ارگ ریاست‌جمهوری را نیز لرزاند.
در این حال، عزیزالله لودین رییس ادارۀ عالی مبارزه با فساد در این نشست گفت: تا زمانی که در یک کشور قانون رعایت نگردد، عدالت یک خیال است.
دکتر لودین معتقد است که ما در طول تاریخ کشورمان، تنها در دوازده سالِ گذشته توانستیم که سرنوشت خود را انتخاب کنیم و از آن استفاده ببریم.
او افزود: شرایط امروزی افغانستان شبیه به «وادی گرگ‌ها» است و هر روز می‌بینیم که شرایط بدتر می‌شود و در راستای تطبیق قانون هم توجه کمتر صورت می‌گیرد و تا زمانی‌که دولت ادارۀ خود را اصلاح نکند، هیچ‌گونه پالیسیِ نمی‌تواند تطبیق شود.
او گفت، مردم می‌توانند با حرکت‌های مدنی حق خود را به دست آورند.
آقای لودین افزود: من به روندِ صلحی که جریان دارد، معتقد نیستم؛ زیرا صلح زمانی مبارک است که مردم در جریان آن قرار داشته باشند و بدانند که بعد از به میان آمدنِ صلح چه می‌شود.
همچنان، فوزیه کوفی عضو مجلس نماینده‎گان در این نشست گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند با جنگ به تعالی برسد.
او افزود: بحث و گفت‌وگوهای فراوانی در پارلمان و بیرون از آن در پیوند به دورنمای صلح صورت می‌گیرد؛ اما می‌بینیم که به نتیجه نمی‌رسد و صلحی هم که با مصلحت به میان بیاید، نیز نتیجه‌یی ندارد.
بانو کوفی خاطرنشان ساخت، تا زمانی‌ که دولت شفافیت را در پروسۀ صلح به وجود نیاورد و طرف‌های مذاکره‌کننده و تمویل‌کنندۀ آن‌ را برای مردمِ افغانستان معرفی نکند، پروسۀ صلح به جایی برای آوردنِ صلح نمی‌رود.
حکومت افغانستان از چندسال بدین‏سو در تلاش مذاکره و مصالحه با مخالفان مسلح دولت به ویژه طالبان است؛ اما گروه‎های مخالف مسلح همواره صدای صلح‏‎خواهانۀ حکومت را با انتحار، خشونت و انفجار پاسخ داده‌اند.
اخیراً دکتر سپنتا مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که پروسۀ صلح با عریضه‎نویسی، تضرع و از موضع ضعیف، به شکست می‎انجامد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.