پس از ناکامی حکومت در پروسۀ صلح مـجلس وارد عمـل شــد

- ۲۴ سرطان ۱۳۹۲

مجلس نماینده‌گان افغانستان طرح صلحی ارایه کرده که بر اساس آن اجلاس بین‎المللی با شرکت طرف‌های داخلی و خارجی دخیل در قضیه افغانستان برگزار خواهد شد.
در پیشنویس این طرح که روز دوشنبه، از سوی کمیته روابط بین‌المللی در جلسه عمومی مجلس ارایه شد، گفته شده که برای تامین صلح واقعی به برگزاری چنین نشستی نیاز است.
عبدالقیوم سجادی، عضو این کمیسیون این طرح را در مجلس خواند و در بخشی از آن آمده است: «این اجلاس زمینه‌ساز طرح دیدگاه‌های مخالفان نظامی حکومت، کشورهای حامی مخالفان و کشورهای همسایگان افغانستان خواهد بود. مقدمات برگزاری اجلاس توسط کمیته تماس فراهم می‌شود.»
در این طرح آمده که نماینده‌گان جوانب زیر برای شرکت در این اجلاس دعوت شوند:
نماینده‌گان مردم در شورای ملی،
نماینده‌گان حکومت
نماینده احزاب سیاسی و ائتلاف‌های سیاسی
نماینده نهادهای مدنی
نماینده‌گان نخبگان سیاسی و فکری جامعه
نماینده‌گان مخالفان نظامی حکومت افغانستان
نماینده دولت پاکستان به عنوان بخشی از جانب مذاکره
نماینده‌های دولت‌های ایران، هند، روسیه، چین، عربستان و امارات متحده عربی
نماینده‌گان امریکا و انگلیس
نماینده‌گان ناتو و جامعه جهانی
نماینده سازمان ملل متحد
نماینده سازمان کنفرانس اسلامی.
در این طرح که از آن به عنوان «طرح صلح ملی» نام برده شده، تاکید شده که «کمیته تماس» باید برای برگزاری این اجلاس علاوه بر کشور پاکستان، با کشورهای اسلامی و عضو ناتو برای حمایت از این طرح و «اعمال فشار» بر مخالفان نظامی گفت‌وگو کند.
در این طرح از روند صلح حکومت افغانستان به شدت انتقاد شده و گفته شده که این روند مبهم و نامشخص است: «مشخص نبودند طرح مذاکره موجب سردرگمی طرح صلح افغانستان گردیده است. با که؟ بر سر چه چیزی؟ با کدام مکانیسم و با کدام پشتوانه ملی باید مذاکره کرد؟»
در طرح آمده که روند صلح حکومت دستاورد ملموس و جدی در زمینه تامین صلح و حتی کاهش خشونت در کشور در پی نداشته است.
در این طرح آمده که به دنبال «ناکامی» دولت در این زمینه، پای پارلمان افغانستان در عرصه مصالحه با شورشیان کشیده شد.
در روزهای گذشته انتقادهای شدیدی از سوی برخی از نماینده‌گان مجلس علیه روند مصالحه‌یی که شورای عالی صلح و حکومت حامد کرزی در پیش گرفته، مطرح شد.
عده‌یی از نماینده‌گان در مذاکرات علنی مجلس تلاش‌های شورای عالی صلح افغانستان را «بی نتیجه» خواندند و خواستار لغو این شورا شدند.
هنوز محل و زمان برگزاری این نشست اعلام نشده، اما آقای سجادی گفت که باید تمامی جناح‎ها و کشورهایی که با مسایل افغانستان سروکار دارند در این نشست دعوت شوند .
این طرح پس از نظرخواهی در کمیسیون‎های جداگانه باید مورد تائید جلسه عمومی مجلس قرار گیرد و برای اجرایی شدن به حکومت و جامعه جهانی ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.