اتحادیۀ اروپا پس از توشیح قانون انتخابات: زمینۀ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت فراهم شد

- ۳۰ سرطان ۱۳۹۲

نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در افغانستان می‌گوید: قوانین جدید بیانگر آن است که آیندۀ افغانستان در دست خود افغان‌هاست.
ویگاداس اوشاکاس این سخن را بعد از آن گفت که قانون جدید انتخابات از سوی رییس‌جمهور افغانستان روز شنبه توشیح شد.
هفتۀ گذشته، حامدکرزی قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات را توشیح کرد.
نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در افغانستان می‌گوید: «متیقنم که رییس‌جمهور کرزی هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا زمینۀ انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق یک انتخابات شفاف و همه شمول در سال ۲۰۱۴ میلادی فراهم شود.»
توشیح قانون انتخابات یک گام مهم در راستای انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال ۲۰۱۴ تلقی می‌شود، سالی که در آن مأموریت جنگی نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان هم به پایان می‌رسد.
فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه هم به این نظر است که این اقدام رییس‌جمهور کرزی امیدوارکننده است.
جانداد سپین غر مدیر اجرایی این بنیادِ نظارت کنندۀ انتخابات به رادیو آزادی گفت که قانون جدید، اساس قوی تری را نسبت به فرمان تقنینی که در گذشته موجود بود، فراهم کرده است.
او افزود: «بار اول است که قانون انتخابات توسط پارلمان تصویب می‌شود که سطح مشروعیت آن نسبت به فرمان تقنینی بلند است و در عین حال در زمانِ بسیار مناسب توشیح شده که کمیسیون انتخابات فرصت کافی دارد تا برنامه‌های خود را مطابق به آن عیار سازد.»
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در شانزدهم ماه حمل سال ۱۳۹۳ برگزار شود که برابر می‌شود با پنجم ماه اپریل سال ۲۰۱۴ میلادی.
بر اساس قانون جدید، نامزدان انتخابات آینده باید اسناد نامزدی‌شان را در شانزدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارند.
دورۀ پنج سالۀ دوم رییس‌جمهور کرزی سال آینده به پایان می‌رسد و بر اساس قانون او نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اشتراک کند.
انتخاب مجدد رییس‌جمهور کرزی در سال ۲۰۰۹ میلادی با اتهامات تقلب گسترده به همراه شد.
خود او این اتهامات را رد کرد، اما به گفتۀ اسوشیتدپرس، پیامدهای ناگوار آن روابط میان رییس‌جمهور کرزی و غرب را خدشه دار ساخت.
جامعۀ بین المللی گفته است که برگزاری انتخابات آزاد و شفاف یک شرط عمده برای ادامۀ کمک‌های شان در آینده با افغانستان است.
اما، فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است: « اگر امنیت خوب بود، انتخابات خوب است. اگر امنیت خوب نبود، هیچ وقت ضمانت کرده نمی‌توانیم که یک انتخابات صد در صد معیاری برگزار شود.»
استقبال سازمان ملل
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از توشیح قانون راجع به ساختار و مکلفیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیده‌گی به شکایات، استقبال نموده است.
سازمان ملل در اعلامیه‌یی گفته است: « قانون مهمترین گام در راه ایجاد سیستم موثر انتخاباتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و نماینده‌گان شوراهای ولایتی محسوب می‌شود که در تاریخ ۵ اپریل سال ۲۰۱۴ برگزار می‌گردند».
دبیرکل سازمان ملل متحد در باره اجرای هرچه زودتر این قانون به منظور تأمین شفافیت انتخابات سراسری و شایسته ابراز امیدواری نمود.
در اعلامیه گفته شده که انتخابات آینده به حادثۀ مرکزی در راه تغییرات سیاسی در کشور مبدل خواهد گشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.