سردی زمستان و بلند رفتن قیمت‌ها

- ۲۰ جدی ۱۳۹۸

همزمان با بارش برف سنگین و مسدود شدن مسیرهای انتقال مواد غذایی به مراکز شهرها قیمت کالاهای اساسی در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.
شهروندان کابل از قیمت مواد غذایی از جمله آرد، روغن، برنج و… شکایت دارند و می گویند طی کمتر از یک‌ماه یک گونی آرد ۵۰ کیلویی از ۱۶۰۰ به ۱۸۰۰ افغانی رسیده است.
این درحالی است که خان‌جان الکوزی، معاون هیأت مدیرۀ اتاق‌های تجارت و صنایع، مسدود بودن راه‌های انتقالاتی را دلیل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای افغانستان عنوان کرده است.
به گفتۀ او، از ۱۲ روز به این طرف مسیر کابل – هرات که عمده‌ترین مسیر ورود مواد غذایی به کابل بوده از سوی راننده‌گان مسدود شده و همچنین موترهایی که قادر به تردد در مسیر شاهراه سالنگ نیستند و این موارد باعث کاهش عرضه به بازار شده است.
الکوزی ضمن انتقاد از بازاریان کابل می‌گوید: مغازه‌داران نیز از فرصت به وجود آمده سوءاستفاده کرده و قیمت را برای محصولات خود افزایش می‌دهند.
او همچنین به سیستم بازار آزاد اشاره کرد و گفت: سیستم بازار آزاد در بسیاری کشورهای جهان معمول بوده ولی در افغانستان به دلیل نبود شرایط اجتماعی و سیاسی درست اجرا نشده و به همین دلیل ناکارآمد است.
او تاکید کرد: دولت باید بر بازارها نظارت داشته باشد تا از بی‌نظمی و سوءاستفاده افراد فرصت طلب جلوگیری شود.
در همین حال، سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل و آگاه امور اقتصادی می‌گوید: به لحاظ علمی قیمت هر کالا براساس تقاضا و عرضه تعیین شده و در حال حاضر عرضه به دلیل بارش سنگین برف با اخلال مواجه شده است.
از طرفی هم به گفتۀ استاد سیحون، افغانستان یک کشور واردکننده است و چیزی برای عرضه در بازار و رقابت با بازارها وجود ندارد، از این جهت با مسدود شدن راه‌ها و شرایط خاص قیمت افزایش پیدا می‌کند.
او یادآور شد: در گذشته در مورد مواد سوختی وغذایی کوپن توزیع شده و در حال حاضر میتوان با این برنامه برای همه افراد مواد اولیه و سوخت تعیین کرد که در حال حاضر به دلیل ناکارآمدی دولت چنین طراحی نشده است.
به گفتۀ او، امروز در اروپا اقتصاد بازار است و مردم فعالیت دارند، اما برای اقشار و گروه‌های آسیب پذیر و کسانیکه فاقد شغل و مهاجر هستند کمک اجتماعی صورت می‌گیرد و این سیاست انسانی همچنان حاکم است.
به باور این آگاه مسایل اقتصادی، در حال حاضر دولت می‌تواند یک سیاست موثر اجتماعی را داشته باشد و برای عده زیادی کمک کند.

mandegar

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.