ازدواج سودمندتر از ورزش تمام می‌شود!

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
۴ـ مانند یک مرد ورزش کنید
با توجه به پژوهش‌هایی که بر ۳۰۷۵ زن و مرد بین ۷۰ تا ۷۹ سال انجام گرفته است، احتمال آن‌که مردان بسیار فعال، همسران بسیار فعال داشته باشند، سه برابر است. اگر همسر شما گلف یا تنیس‌ بازی می‌کند، می‌دود، پیاده‌روی می‌کند، عضو تیم بسکتبال است یا هر ورزش دیگری انجام می‌دهد، پس شما هم بی‌کار ننشینید. بلند شوید، با او ورزش و او را همراهی کنید. در همان زمان، یک برنامۀ ورزشی مناسب برای خود تدارک ببینید و از آن پیروی کنید.
۵ـ با یک‌دیگر با محبت و صلح و صفا گفت‌وگو کنید یا دست‌کم از فضای پراسترس دور شوید.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ازدواج‌های ناموفق، سلامت را نیز به خطر می اندازد. بر این اساس، همسرانی که در زنده‌گی مشترکِ خود نگرانی‌های بیشتری دارند، سطح هورمون استرس (کورتیزول) آن‌ها و در نتیجه فشار خون‌شان بیشتر می‌شود که این عوامل خطر حملۀ قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. تنش‌های زناشویی هم‌چنین با افسرده‌گی، امراض لثه و خطر ابتلا به زخم معده در ارتباط است.
۶ـ به تعطیلات بروید
بر اساس پژوهشی بر دوازده‌هزار مرد که مشکل قلبی داشتند، آن‌هایی که به تعطیلات سالانه می‌رفتند، نسبت به کسانی که از این نیاز ضروری به هر دلیلی صرف‌نظر می‌کردند، کمتر در معرض خطر مرگ بودند. رفتن به تعطیلات به همراهی دوستان یا فامیل، یعنی دوری از استرس و فرصتی برای تحرک و ورزشِ بیشتر که به این ترتیب، سلامت را به انسان باز می‌گرداند.
۷ـ مسوولیت سلامت خود را بر عهده بگیرید
در گذشته، یک کدبانوی خانه‌دار، سلامت خانواده را با پخت غذاهای سالم و تنظیم فعالیت‌های شادی‌بخش و آرامش‌زا حفظ و احتمالاً به شوهرش مدام یادآوری می‌کرد که بروکلی‌اش را بخورد، زودتر به خواب برود، بیشتر بخوابد و خوردن مکمل ویتامین را فراموش نکند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که تمام وقت کار می‌کنند، میزان سلامت کافی برای شوهرشان تا بیست‌وپنج درصد افت می‌کند. از این‌رو پیشنهاد می‌شود زن و شوهرها هر یک مسوولیت سلامتِ خود را برعهده بگیرند، زیرا شانه به شانه کار کردن و تقسیم عادلانۀ کارها در مقایسه با این‌که یک نفر رییس شود و دیگری مدام گله‌مند باشد، نتیجۀ بهتری دارد.
۸ـ آن‌چه از دست‌تان برمی‌آید، یاد بگیرید
زنده‌گی سالم به هدفی در حالِ حرکت شبیه است. یک روز می‌گویند همۀ چربی‌ها مضر است، روز دیگر غذایی معجزه‌آسا برای کاهش وزن معرفی می‌کنند، یک روز پیاده‌روی سریع توصیه می‌شود، روز دیگر پیاده‌روی آرام را بهترین شیوۀ سوزاندن چربی می‌دانند. اما بالاخره روش صحیح چیست؟ در حقیقت پاسخِ این پرسش چندان اهمیتی ندارد.
اصول زنده‌گی سالم غیرقابل انکار است: برخیزید و بیشتر روزها سی دقیقه یا حتا بیشتر تحرک داشته باشید. در خوردن و آشامیدن اعتدال را رعایت کنید. میوه، سبزیجات، دانه‌ها و گوشت بدون چربی را به عنوان غذای اصلی برگزینید. مثبت باشید. شب‌ها به موقع و به اندازه بخوابید و مولتی ویتامین مصرف کنید. این یک توصیۀ عقلایی، اثبات‌شده و بسیار ساده است که موجب سلامت افراد می‌شود و اگر شما و شریک زنده‌گی‌تان هر دو به این نتیجه برسید، هرچه زودتر برای تغییر عاداتِ خود دست به کار می‌شوید.
منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.