کمیتۀ صلیب سرخ: اوضاعِ افغانستان بدتر شده است

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

دفتر کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‎گوید که افراط‌گرایی فزایندۀ‌ گروه‌های مسلح در افغانستان، شرایط امنیتی شکننده‌ موجود را وخیم‌تر کرده است.
رییس عملیاتی کمیتۀ صلیب سرخ در جنوب آسیا می‏گوید که مردم عادی در زنده‌گی روزمره از آثار درگیری در رنج هستند و تلفات غیرنظامیان رو به افزایش است، با این وجود کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنان بر تعهد خود برای کمک به کسانی که از درگیری و دیگر اشکال خشونت مسلحانه صدمه دیده‌اند پایبند است.
ژاک دومایو رییس عملیات کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در جنوب آسیا گفت: حمله‌ مرگباری که در ماه می به دفتر کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در جلال‌آباد شد، نشانگر بدتر شدن اوضاع است. اکنون ما در شریطی هستیم که در آن مردان مسلح می‌توانند یکی از قدیمی‌ترین قوانین جنگی را زیر پا گذارند که بر اساس آن کسانی که به غیرنظامیان کمک می‌کنند باید در امان و تحت حفاظت باشند. آنها با چنین کاری به عمد سبب محرومیت میلیون‌ها افغان از کمک‌های مورد نیازشان می‌شوند. با این حال، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نقش خاصی در کمک به میلیون‌ها افغان به عهده دارد و ما نمی‌توانیم این وظیفه را نادیده بگیریم.
ا وگفت که این کمیته تصمیم دارد تا ظرفیت پاسخگویی خود را در رابطه با مهمترین نیازهای قربانیان درگیری مسلحانه حفظ کند. این سازمان همانند ۳۰ سال گذشته به ده‌ها هزار بیمار نقص‌عضو و دیگر افراد معلول خدمات توانبخشی جسمی ارایه و از بیمارستان‌ها پشتیبانی و از قربانیان جنگی مراقبت خواهد کرد. همچنین سازمان به نظارت خود بر آثار ناشی از درگیری بر غیرنظامیان ادامه خواهد داد تا در صورت لزوم در روند درگیری مداخله کند. کارکنان سازمان به بازدیدهای خود از زندانیان محبوس در داخل و خارج کشور نیز ادامه خواهند داد و تلاش خواهند کرد تا تماس زندانیان را با خانواده‌های‌شان حفظ کنند.
براساس اظهارات این مقام کمیتۀ صلیب سرخ، کمک‌های اضطراری به ساکنان و یا بی‌خانمانانی که در میانه‌ جنگ گرفتار شده اند، در صورت لزوم در مشارکت با سازمان‌های محلی- به خصوص با جمعیت هلال احمر افغانستان که در شرایط کنونی نقش هرچه حیاتی‌تری را بازی می‌کند، ادامه خواهد یافت. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از هلال احمر افغانستان پشتیبانی کرده و نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر را به هماهنگی هرچه‌بیشتر در اجرای عملیات ترغیب می‌کند.
دومایو افزود: ما باید شیوه ‌و روند کاری خود را طوری تنظیم کنیم که عوامل خطر را در کل کاهش دهیم. با این حال متأسفانه این امر تاثیری منفی بر کیفیت و کمیت برخی از خدمات ما خواهد داشت. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در راستای تعهدات خود به گفتمان با طرف‌های درگیر ادامه خواهد داد تا بر میزان آگاهی و درنتیجه احترام به قوانین جنگی افزوده شود و درک و پذیرش فعالیت‌های بشردوستانۀ این سازمان تضمین شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.