کرزی پس از هشدار هندوها مبنی بر ترک تابعیت افغانستان: افغانستان در نبود شما زیبایی خود را از دست می‎دهد

- ۲۲ اسد ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی در دیدار با شهروندان هندو و سیک‎ کشور گفته است که آن‌ها به عنوان شهروندان افغانستان مانند ملیت‌ها و اقوام دیگر، دارای حقوق مساوی هستند.
نماینده‎گان هندوها و سیک‌های کشور روز گذشته برای نخستین‎بار با رییس‌جمهور کرزی دیدار کردند.
نماینده‎گان سیک‌ها و هندوهای کشور در دیدار با رییس‎جمهور کرزی خواستار برگرداندن اماکن تاریخی و مذهبی‌شان که از سوی زورمندان غصب شده، گردیده و گفته‌اند که برای عبادت‎گاه‎های‌‎شان برق و آب رایگان داده شود.
رییس‎جمهور کرزی در این دیدار به نماینده‎گان هندوها و سیک‎های کشور گفته است: شما به عنوان شهروندان افغانستان مثل اتباع دیگر حقوق مساوی دارید، قربانی‎هایی که شما به خاطر افغانستان داده‌‎اید، وطن دوستی شما را ثابت کرده است.
به گفتۀ آقای کرزی، افغانستان یک تابلوی زیباست که در آن اقوام و ادیان گوناگون زنده‎گی می‎کنند، شما در این تابلو یک رنگ زیبا هستید؛ افغانستان در نبود شما زیبایی خود را از دست می‎دهد.
براساس خبرنامۀ ریاست‏جمهوری، دولت تلاش دارد که با حل مشکلات هندوها و سیک‌ها، زمینه را برای بازگشت هندوها و سیک‌هایی که از این کشور مهاجر شده‌اند، فراهم سازد.
در این حال، راویل سینگ معاون شورای سراسری هندوها و سیک‌ها گفت این اولین‌بار است که در ده سال گذشته آن‌ها با رییس‌جمهوری افغانستان دیدار کردند.
او گفت: «رییس‌جمهور تمام مشکلات ما را با پیشانی باز شنید و تمام مشکلات ما را پذیرفت و وعده داد که آن‌ها را حل خواهد کرد.»
آقای سینگ افزود که حذف کرسی پیشنهادی اختصاصی هندوها و سیک‌ها از مجلس نماینده‌گان، نداشتن محل آتش سپاری مرده‌گان، نداشتن سرپناه، غصب ملکیت‌ها و حفط اماکن مقدسه مهم‌ترین مشکلات آن‌ها است.
آقای سینگ می‌گوید که رییس‌جمهوری افغانستان وعده سپرد که تا یک ماه آینده این مشکلات را حل خواهد کرد و دوباره آن‌ها را برای اطمینان از حل این مشکلات خواهد دید.
هشدار برای ترک تابعیت
آقای سینگ می‌گوید که روز گذشته تمام ۵۲ نمایند هندوها و سیک‌های افغانستان با تذکره‌های تابعیت خود به دیدن رییس جمهوری رفته بودند.
او گفت: «ما گفتیم اگر حقوق ما را نمی‌پذیرید ما تذکره‌های خود را با خود آوردیم، این را تقدیم شما می‌کنیم و شما ما را رسماً رخصت کنید.»
سر و صدا بر سر حقوق هندوها و سیک‌ها پس از آن بالا گرفت که پارلمان افغانستان در قانون انتخابات، کرسی پیشنهادی اختصاصی هندوها و سیک‌ها را حذف کرد.
نهادهای مدنی و نماینده‌گان هندوها و سیک‌ها با این تصمیم پارلمان اعتراض کردند و از ریاست جمهوری خواهان حل این مشکل شدند.
نماینده‌گان هندوها و سیک‌ها همان زمان هشدار دادند که اگر حقوق اساسی آنها به عنوان یک افغان برایشان داده نشود، از طریق سازمان ملل به کشور دیگری پناهنده خواهند شد.
آنها همچنان گفتند که رییس‌جمهوری در ده سال گذشته حتی یک بار هم حاضر نشده با نماینده‌گان هندوها و سیک‌های افغانستان دیدار کند.
به گفته آقای سینگ، جمعیت این اقلیت‌ها حدود ۷۰۰ خانواده است که تعداد کل جمعیت آنان به حدود چهار هزار نفر می‌رسد.
انفجار در مقابل خانه یک سیک افغان
دیدار اقلیت هندو و سیک با ریاست جمهوری در حالی صورت می‌گیرد که مقامات امنیتی در شرق کشور اعلام کردند که در نتیجه انفجار در مقابل منزلی مربوط به یکی از بزرگان اقلیت سیک در شهر جلال آباد، سه تن زخمی شدند، هیچ یک آن‌ها از اقلیت‌ها نبودند.
احمد ضیا عبدالزی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که در انفجار روز گذشته یک زن و دو مرد دیگر که در همسایگی این خانه زنده‌گی می‌کردند، زخمی شدند.
او افزود که زمانی که این انفجار رخ داد، اعضای خانواده سیک در خانه نبودند.
نیروهای پولیس جست‌وجو برای پیدا کردن عاملین این حادثه را آغاز کرده‌اند.
مقامات بهداشت در شهر جلال آباد وضعیت زخمی شده‌گان را رضایت بخش اعلام کردند.
ارمیت سینگ مسوول عبادتگاه سیک‌ها در شهر جلال آباد گفت که این حادثه آنان را نگران کرده است.
تاکنون اقلیت مذهبی هندو و سیک افغانستان هدف حمله نیروهای مسلح در افغانستان قرار نگرفته‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.