پول‌های بند کجکی را طالبان جمع‎ می‎کنند رییس شرکت برشنا در قندهار: آنها (طالبان) هم از خودمان هستند

- ۲۵ اسد ۱۳۹۲

فابریکۀ تولید برق کجکی در حال حاضر با فعالیت دو توربین ۳۲ میگاوت برق تولید می‌کند. دوازده میگاوات برق تولیدی بند کجکی به شهر کندهار منتقل می‌شود.
چهار میگاوات برق بند کجکی در شهر لشکرگاه و ۱۶ میگاوات در ولسوالی‌های کجکی، سنگین، موسی قلعه و زمینداور ولایت هلمند به مصرف می‌رسد.
مسوولان این فابریکه می‌گویند که محصول برق این ولسوالی‌ها را طالبان مسلح جمع می‌کنند.
به اساس آمار، ولایت کندهار در حال حاضر، ۶۰ میگاوات انرژی نیاز دارد ولی صرف ۲۲ میگاوات در آن به مصرف می‌رسد که ۱۲میگاوات از بند کجکی و ۱۰میگاوارت دیگر از ماشین‌های دیزلی تمویل می‌گردد.
مسوولان بارها از نصف توربین سوم در بند کجکی و ترمیم آن شبکه به مصرف ۴۷۱ میلیون دالر از کمک‎های ایالات متحده امریکا خبرداده اند، ولی ساکنان کندهار به وعده‌های آنان به دیده شک می‌نگرد.
به گفتۀ آنان، اداره‌یی که برای انتقال برق از یک شهر به شهر دیگر به مخالفین خود باج می‌دهد، آنها هرگز قادر به عملی‌ساختن هم چون پروژه‌ها نخواهند بود.
یک باشندۀ کندهار می‎گوید: «حتی آن‌ها چنان وعده‌های بزرگ دروغ را به مردم داده اند که دو ماه بعد مشکل برق حل می‌گردد، ولی باگذشت ده سال این دو ماه نرسید. من نمیدانم که کدام دو ماه را می‌گویند و به نظر می‌رسد که آنان قادر به تأمین نیازمندی‌های مردم نیستند.»
یک باشندۀ دیگر کندهار نیز گفت: «در همین ماه رمضان وعده دادند که برق ۲۴ ساعته را مهیا می‌سازیم، ولی ما امید رساندن پنج ساعت برق را از آنان نداریم، زیرا که آن‌ها نه از زورمندان و نه هم از طالبان پول برق خود را گرفته می‌تواند.»
مسوولان شرکت برشنا در ولایت کندهار نیز می‌پذیرند که نصف محصول شبکۀ برق کجکی به جیب طالبان می‎رود.
انجنیر سید رسول، رییس شرکت برشنا در کندهار می‌گوید که در مقابل ( پول بند برق کجکی) طالبان از لین و دیگر اسباب برق کجکی محافظت می‌نماید.
سید رسول می‌گوید: «محصول انرژی برق را در ساحاتی که تحت حاکمیت آن‌ها (طالبان) است، آنان جمع‌آوری می‌کنند؛ آن‌ها (طالبان) هم افراد خودمان هستند و انرژی هم به مردم خودمان می‌رسد و در ساحاتی که لین برق عبور نموده است، نمی‌گذارند که برای آن مشکل ایجاد گردد.»
آگاهان امور نیز مسوولان ادارۀ محلی کندهار را به بی‌توجهی در مهیا ساختن سهولت برق متهم می‌سازند. آنان می‌گویند که ادارۀ کندهار این کار را مسوولیت خود نمی‌داند.
محمود کرزی، برادر رییس‎جمهور کرزی می‌گوید: «متأسفانه حکومت امروزی کندهار از هیچ چیزی خبر ندارد و نه هم علاقه دارد که مشکل برق کندهار را حل نماید؛ آن‌ها چنان وانمود می‌سازند که این مسایل هیچ به آنها ربطی ندارد».
این درحالی است که ادارات دولتی کندهار و شماری از زورمندان این ولایت نیز از ده سال به این طرف، تعرفۀ مصرف برق‌شان را تحویل ننموده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.