به گُرده‌های خود آسیب نزنید!

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

چه آزمایش‌هایی، نارسایی ِحاد گُرده را مشخص می‌کنند؟
برای تشخیص نارسایی گرده، آزمایش‌های مختلفی ممکن است لازم باشد، ولی بررسی‌های اصلی شامل موارد زیر هستند:
۱ـ اوره و کراتینینِ خون
۲ـ آزمایش کامل ادرار
۳ـ سونوگرافی گرده‌ها

آیا نارساییِ حاد گُرده قابل درمان است؟
اگر نارسایی حاد گرده با آزمایش به موقع، تشخیص و بیمار بستری شود، به جز در موارد خیلی شدید که منجر به بستری در آی.سی.یو شده باشد، معمولاً قابل درمان است. لیکن نارسایی گرده در موارد شدید ممکن است خطر جانی داشته باشد. از طرفی آسیب حاد و شدید کلیوی ممکن است در سال‌های بعد گرده‌ها را با کم‌کاری و بروز نارسایی مزمنِ کلیوی مواجه کند. پس بهترین برخورد با این بیماری، «پیش‌گیری» از آن است.

توجه به نکات زیر، به پیش‌گیری از نارسایی حاد گُرده کمک زیادی می‌کند:
۱ـ از مصرف بی‌رویه و بدون نظارتِ داروها به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی مانند جنتامایسین خودداری کنید. توجه نمایید این قبیل داروها باید به مدت خیلی کوتاه و تحت نظر پزشک و با انجام آزمایش‌های کلیوی در شفاخانه مصرف شوند.
۲ـ از مصرف بی‌رویۀ داروهای مسکن خوراکی، تزریقی و حتا شیاف خودداری کنید.
۳ـ در صورت نیاز به انجام آنژیوگرافی یا عکس‌های به اصطلاح «رنگی» یا سی.تی.اسکن با تزریق مادۀ حاجب، پزشک شما باید ابتدا با انجام آزمایش‌های اوره و کراتینین خون، از سلامت گرده‌های شما مطمین گردد و سپس اقدامات لازم برای پیش‌گیری از آسیب به گرده‌ها را انجام دهد.
۴ـ در صورت ابتلا به اسهال و استفراغِ شدید که باعث کم‌آبی بدن شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا مایعات بدن، جبران و از کم‌آبی شدیدِ بدن و کاهش عمل‌کردِ گرده‌ها جلوگیری گردد. در موارد بروز هر گونه خون‌ریزیِ داخلی به‌خصوص خون‌ریزی گوارشی نیز باید سریعاً به شفاخانه مراجعه کنید. خون‌ریزی از معده به شکل استفراغ خونی و خون‌ریزی از روده‌ها به صورت مدفوع خونی یا مدفوع سیاه و قیری‌رنگ بروز می‌کند.
۵ـ در صورت بروز هر گونه تغییر در حجم ادرار به‌خصوص کاهش حجم ادرار، پُررنگ شدن غیر عادی ادرار، تکرر یا قطع و وصل شدنِ ادرار یا ورم دور پلک و پاها، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.