استخراجِ نفت آمودریا موقتاً متوقف شد

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

پروژۀ استخراج نفت افغانستان متوقف شده و کارگران چینایی کشور را ترک کرده‌اند.
کمتر از یک سال پیش کار تولید نفت در شمال افغانستان آغاز گردید.
یک مقام حکومت افغانستان و یک کارمند پروژه نفت گفته اند که این پروژه به دلیل نبود قرارداد ترانزیت به منظور پالایش نفت در منطقه، متوقف شده است. «شرکت ملی نفت چین» (CNPC) شرکای بین‌المللی آن و شرکت افغانی «نفت و گاز وطن» در ماه اکتبر سال گذشته کار استخراج نفت را از حوزه آمودریا شروع کردند.
یک کارمند پروژه استخراج نفت به شرط فانش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت که کار در محل تعطیل شده و ۱۶ کارگر چینی افغانستان را ترک کرده اند. جلیل جمریانی، مدیر پالیسی در وزارت معادن افغانستان گفت که خروج کارکنان یک اقدام موقتی برای صرفه جویی در هزینه بوده است. او همچنان یادآور شد که مذاکره برای توافق بر سر پالایش نفت در ازبکستان جریان دارد. جمریانی گفت: «ما منتظر یک توافقنامه ترانزیت با حکومت ازبکستان هستیم». این مقام حکومت افزود که به این منظور یک هیات هفته آینده به ازبکستان سفر خواهد کرد.
این در حالی است که «شرکت ملی نفت چین» هفته گذشته گفت از مشکلات یا تاخیری که پروژه را متأثر بسازد، اطلاعی ندارد.
پروژۀ مشترک استخراج نفت که در ماه دسمبر سال ۲۰۱۱ آغاز شد، اولین توافقنامۀ بین‌المللی تولید نفت افغانستان است که چندین دهه
ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود که این پروژه در دو دهه آینده میلیاردها دالر درآمد برای حکومت افغانستان داشته باشد.
شرایط دشوار
پروژۀ «آمو دریا» در ماه جون سال گذشته هنگامی با دشواری روبرو شد که به گفتۀ مقامات حکومت، افراد مسلح به انجینیران چینی حمله کردند. پس از آن، اواخر سال گذشته چین موافقت کرد که ۳۰۰ پولیس را برای حفاظت از منطقه استخراج نفت آموزش دهد.
برآورد می‌شود که حوزۀ آمودریا در شمال افغانستان بیش از ۸۰ میلیون بیرل نفت خام ذخیره داشته باشد.
علیرغم اخلالگری قابل توجه در اولین پروژه استخراج نفت و دیگر ذخایر افغانستان، کشورهای چین و هند تلاش می‌کنند تا در این زمینه از یکدیگر پیشی بگیرند.
کشور افغانستان که با خشکی محاط است، دارای ذخایر سرشار طلا، مس، آهن، نفت، لیتیوم و خاک های کمیاب می‌باشد. لیتیوم و خاک های کمیاب در تولید تکنالوژی برتر به کار می روند.
از هنگام آغاز پروژه آمودریا، سه شرکت بزرگ بین‌المللی دیگر برای به دست آوردن امتیاز یک ذخیره بزرگتر نفتی تلاش می‌کنند. ذخیره بزرگ افغان – تاجیک که شش حوزه نفتی را شامل می شود، تقریبا ۱٫۹ میلیارد بیرل نفت خام دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.