ادارۀ حمایت‎کنندۀ رسانه‎های آزاد افغانستان: خشونت علیه خبرنگاران ۶۵ درصد افزایش یافته است

- ۳۰ اسد ۱۳۹۲

«نی» یا ادارۀ حمایت کننده رسانه‌های آزاد در افغانستان در بیشتر خشونت‌ها علیه خبرنگاران در کشور، مقامات دولتی را دخیل می‌داند. به گفتۀ مسوولان در این اداره، مقامات دولتی در بسیاری از موارد به‌خاطر کتمان حقایق، خبرنگاران را مورد تهدید و خشونت قرار می‌دهند.
نی یا اداره حمایت‌کننده رسانه های آزاد در کشور می‌گوید که موارد خشونت علیه خبرنگاران در ۶ ماه نخست سال روان میلادی نسبت به سال گذشته، ۶۵ درصد افزایش یافته است.
صدیق الله توحیدی رییس اجرایه‌یی این اداره به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که اگر به این مشکل رسیده‌گی نشود، ممکن در زمان انتخابات سال آینده، بیشتر خبرنگاران مورد خشونت قرار گیرند.
او گفت: «کسانی که در برابر خبرنگاران مرتکب خشونت شده اند، در بسیاری از موارد افراد شناخته شده اند و بیشترین موارد خشونت در برابر خبرنگاران از جانب مقام‎های دولت افغانستان صورت گرفته است که از موظفین خدمات عامه تا به تا سایر مراجع مسوول در این کار دست داشته اند. دولت شاید بسیار علاقه‌مند این باشد که اخبارش به نشر نرسد به این دلیل که خبرها و گزارشاتی که از طریق رسانه‌های خصوصی و آزاد به نشر می،رسد بیشتر به مذاق (طعم) برخی از دولت مردان افغانستان نیست. »
به اساس معلومات ادارۀ حمایت کننده رسانه‌های آزاد در کشور از آغاز سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ میلادی، حدود ۳۵۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده اند.
از این میان، ۲۵ خبرنگار کشته، ۱۹ تن زخمی، ۲۳ تن ربوده، ۶۴ تن بازداشت، ۱۱۱ تن لت و کوب و ۱۱۱ تن دیگر با تهدیدات روبرو شده اند. در تازه‌ترین مورد چند تن از خبرنگاران رسانه‌های خصوصی در کشور از سوی برخی از مقامات حکومتی مورد لت و کوب قرار گرفتند.
در عین حال، شماری از خبرنگاران هم تایید می‌کنند که با یک سلسه مشکلات و تهدیدات روبرو اند. آنها می‌گویند که در هنگام جمع آوری معلومات برای تهیۀ گزارش از ادارت دولتی با مشکل روبرو اند.
نی یا اداره حمایت کننده رسانه های آزاد در کشور یکی از راه‌های کاهش خشونت علیه خبرنگاران را تصویب قانون حق دسترسی به اطلاعات می‌داند. مسوولان این اداره از وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهند تا در راستای تصویب این قانون بیشتر از پیش تلاش کند.
مسودۀ قانون حق دسترسی به اطلاعات حدود یک سال قبل از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ تکمیل و برای بازنگری به وزارت عدلیه افغانستان فرستاده شده است.
اما جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این باره می‎گوید: « قانون دسترسی به اطلاعات، این قانون در وزارت اطلاعات و فرهنگ ساخته شد و کارش مطلقاً تکمیل است به وزارت عدلیه فرستاده شده تا که در آنجا از لحاظ حقوقی یک بار بازنگری می‌شود تا معلوم گردد که در مطابقت با سایر قوانین کشور قرار دارد یا نه و پس از آن می‌رود به شورای وزیران و سپس می‌رود به پارلمان و بلاخره تصویب می‌شود و نافذ می‌گردد. »
طی چند سال گذشته گزارش های زیادی از خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در افغانستان منتشر شده اند. اما خبرنگاران و نهادهای دفاع از ژورنالیستان انتقاد می‌کنند که تا حالی برای رفع این مشکل توجه جدی صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.