نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا: اوباما روحیۀ نیروهای افغانستان را پایین آورده است

گزارشگر:یک شنبه 19 میزان 1394 - ۱۸ میزان ۱۳۹۴

mnandegar-3مارکو روبیو نامزد انتخابات ریاست‌جمهورى سال آینده امریکا در نوشته اخیر خود به بحث افغانستان و جنگ نیروهای امریکایی در این کشور پرداخته است.
مارکو روبیو نامزد انتخابات ریاست‌جمهورى سال آینده امریکا در نوشته اخیر خود به بحث افغانستان و جنگ نیروهای امریکایی در این کشور پرداخته است.
وی در این نوشته تأکید کرده است که امریکا باید پس ازسال ۲۰۱۶ میلادى نیز ده هزار سرباز خود را در افغانستان باقی بگذارد.
روبیو در ادامه آورده است: امریکا ١۴ سال قبل پس از حملات سپتمبر برمرکز تجارت جهانى ، عملیات برضد طالبان و القاعده را آغاز نمود، مردم فکر می‌کردند که این جنگ در چند هفته پایان مى‌یابد اما آگاه نبودند که این جنگ، طولانى‌ترین جنگ براى امریکا خواهد بود.
روبیو افزوده است: این جنگ، هنوز ادامه دارد و امروز افغان‌ها برضد یک ظالم و ظلم وحشى به مبارزۀ خود ادامه می‌دهند.
این سناتور ایالت فلوریدا که ازسوى حزب جمهوریخواه براى انتخابات ریاست‌جمهورى سال آینده نامزد شده است، گفته است که افغانستان از سال ۲۰۰۱ به بعد، دستاوردهاى زیادى داشته است، قانون اساسى جدید ساخته شد، پنج دور انتخابات برگزار گردید و براى اولین بار روند انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز انجام شد.
به گفتۀ وى، افغان‌ها و افغانستان با وجود این پیشرفت‌ها، حالا نیز با چالش‌ها و مشکلاتى دست به گریبان هستند، مواد مخدر و فساد، امید افغان‌ها نسبت به آینده را تضعیف کرده است.
وى به باراک اوباما انتقاد کرده که بعد از به قدرت رسیدن، تعهد کرده بود که جنگ افغانستان را به گونه‌ای مطلوب پایان می‌دهد اما به تعهداتش وفا نکرد و امکانات خوب در دسترس نیروهاى امریکایى قرار نداد.
روبیو این انتقاد را نیز نموده که اوباما با اعلام تقسیم اوقات خروج سربازان امریکایى از افغانستان، روحیۀ نیروهاى افغان را پایین آورده است.
وى اضافه نموده است: اوباما تعداد نیروهای امریکایى در افغانستان را از یکصد هزار به ده هزار کاهش داده، این کار و برخى عملکردهاى دیگر وى، سبب گردید که طالبان شهر مهم و بزرگى مانند قندز را تصرف کنند.
سناتور روبیو بر این اعتقاد است که همچنان تهدیدات القاعده و طالبان، در افغانستان وجود دارد و لازم است که امریکا در افغانستان دخیل باقى بماند.
به گفتۀ وى، افغان‌ها اکنون آماده‌اند که روی پاى خود ایستاده و از عهدۀ همه مسئولیت‌ها برآیند، خروج تمام سربازان خارجی تا سال ۲۰۱۶ بار دیگر مانند اشتباهات گذشته بوده و اشتباه جنگ عراق در افغانستان تکرار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.